Home Colțul camionagiilor Concurența neloială – unul dintre motivele colapsului transportului românesc

Concurența neloială – unul dintre motivele colapsului transportului românesc

1126
0

Foarte mulți dintre cei care dețin un mic business în transporturi în România au constatat faptul că prețurile pe care le primesc pentru curse sunt foarte mici. De multe ori, prețurile primite pe kilometru de către transportatorii români sunt sub tarifele practicate de taximetre. Este logic faptul că un preț mic pentru transport n-are cum să fie benefic pe termen lung. Pentru nimeni. 

De ce există prețuri mici pentru transportatori? 

Prețul mic apare în momentul în care oferta este mult mai mare decât cererea. Trebuie să recunoaștem faptul că în ultimii 15 ani au apărut foarte multe firme de transport în România.  Oamenii care conduc aceste firme de transport, din păcate și nu o spun ca o jignire, o bună parte, nu dețin cunoștințele necesare pentru a administra o companie. De cele mai multe ori, contractele de transport sunt atribuite companiei care oferă cel mai mic preț pe kilometru. 

Este logic faptul că în acest mod, în acest context în care singura „strategie de marketing” a transportatorilor este scăderea prețului acceptat pe kilometru, se ajunge la situații ridicole, se ajunge la situații în care un taximetru este mai bine plătit decât un transport cu camionul. 

Din cauza faptului că prețul pe kilometru este foarte mic, apare inevitabil conceptul de concurență neloială. Concurența neloială se poate explica printr-un exemplu destul de simplu:  cinci transportatorii acceptă un preț de 4 RON pe kilometru fără TVA, dar apare un transportator care strică piața și care acceptă să efectueze cursa pentru 2,5 RON pe kilometru fără TVA.  Evident, cei care dau în preț, nu își fac calculele așa cum trebuie pentru că nu ai cum să transporți marfă cu un camion, să faci profit legal, când funcționezi pe un tarif sub prețul pieței. 

Concurența neloială afectează și șoferii

Concurența neloială dintre transportatori afectează în primul rând șoferii. O firmă care angajează șoferi și care merge cu 2,5 RON pe kilometru este evident că nu va avea niciodată posibilitatea să plătească un salariu decent unui șofer. De obicei companiile care sunt „specializate” în concurență neloială, sunt specializate și în magnet, în evaziune fiscală, în țepe date șoferilor pentru că, lipsa încasărilor serioase obligă transportatorii să jumulească profit din alte surse. Salariul șoferului este cea mai bună sursă de rotunjire a profiturilor pentru companiile care acceptă să transporte marfă pe tarife foarte mici. 

Cum poate fi eliminată de pe piață concurența neloială?

În primul rând trebuie să specificăm faptul că dacă am fi trăit într-o țară în care instituțiile statului și-ar fi făcut treaba pe partea de control,  concurența neloială ar fi fost mult mai puțin vizibilă în viața de zi cu zi a transporturilor. În România din păcate instituții precum ANAF,  ISCTR,  ITM,  nu par să aibă vreo influență majoră asupra corectitudinii efectuării transportului. 

În acest context economico-social, singura modalitate pentru eradicarea concurenței neloiale este unitatea. În străinătate, în țări consacrate pentru transporturi, există anumite asociații patronale, există cooperative, care pot să dea cu pumnul în masă și să spună „eu nu transport absolut nimic dacă nu sunt plătit cu cel puțin 2 euro pe kilometru fără TVA”. De asemenea, tot aceste cooperative, aceste asociații patronale pot să țină în frâu eventuale abuzuri legislative venite din partea statului ori a partenerilor neserioși. 

Concurența neloială o să dispară din România când se vor întâmpla simultan două lucruri:

  • transportatorii români vor realiza că pot să dea și ei cu pumnul în masă și să ceară un preț corect pe kilometru dacă sunt uniți
  • transportatorii vor realiza că aglomerarea pieței cu un anumit tip de serviciu, nu este benefică pentru nimeni. Aceștia trebuie să înțeleagă faptul că o piață aglomerată nu este o piață profitabilă. Diversificarea serviciilor de transport trebuie să fie literă de lege în momentul în care o nouă campanie de transport se naște. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here