Plata la kilometru este interzisă de mai bine de 17 ani prin intermediul articolului 10 din Regulamentul 561, actualizat prin Regulamentul 1054 din 2020. Cu toate acestea, mă declaram surprins când mai observam câte un anunț pe grupurile de Facebook sau pe OLX prin care cineva aducea în discuție în cadrul anunțului de angajare, plata la kilometru.
Ei bine, de ceva vreme circulă prin mediul online un mesaj trimis propriilor șoferi de către o firmă mare de transport din România, mesaj care sună în felul următor:
”Buna ziua, de azi se va schimba sistemul de plata. Se va face plata doar la KM , in-dependenta de ce tip de cursa veti face.
Vor fi 2 tipuri de curse: Tur-retul si Comunitate, cursele tur-retul vor fi cursele care vor avea sau incarcarea sau descarcarea in tara si cursele de comunitate vor fi cursele care vor avea incarcare si descarcare pe comunitate.
Un sofer pe cursa de tur-retur va fi achitat cu 15% , comunitate se va achita cu 17%. Echipajul va fi achitat pe cursa de Tur-retur cu 9% si pe cursele de comunitate tot cu 9%.
Soferii se vor imparti in 2 categorii: sofer de tur-retur vor fi doar soferii care au domiciuliu in zona de 300KM de Arad, soferii care au domiciuliu in afara zonei de 300KM vor fi soferi de comunitate.
Soferii de tur-retur cand vor face pauza in tare, indiferent 24H sau 45H nu vor fi platiti. Pauzele de 24H pe comunitate vor fi plati cu 70E, pauza de 45H pe comunitate vor plati cu 100E. Soferii de comunitate care vor ajunge vineri pe parcare vor primi cursa si vor pleca inapoi pe comunitate si vor face pauza saptamanala acolo.
Soferul titular cu sofer 2 de ehipaj va fi platit cu 11% pentru curse de tur-retur si tot cu 11% pentru curse de comunitate.
Sofer 2 sau sofer de convoi va fi platit cu 70E la zi.
Cursele de Ungaria Tur-retur se vor achita cu 100E cursa.
Extra plata pentru vechime : 3E la zi pentru soferii cu o vechime de peste 6ani si 5E la zi pentru soferii cu o vechime de peste 10ani.
Actiunile facut pe OUT nu se vor mai achita,insa in continuare vor fi pe raspunderea firmei facute.
Pe langa sistemul de plata de mai sus, se va implimenta un sistem de plata Back-up. Sistemul de plata Back-up presupune situatia in care in cursul lunii soferul a facut o medie mai putina de 550km pe zi , el va fi achitat cu minim 85E pe zi.
Plata se va face de 2 ori pe luna: pe data de 25 a lunii se vor livra banii pentru KM facuti de pe data de 01-15 a lunii si pe data de 10 a lunii urmatoare se va achita salariu de minim pe economie + km facuti si diferenta Back-up mentionat mai sus.
Zilele de concediu nu vor mai fi platite. Soferii de comunitate vor avea 40 de zile pe an de concediu, soferii de tur-retur vor avea 21 de zile de concediu pe luna.
Concediu medical de pana la 5 zile nu va fi platit, concediu medical de la 6 zile in sus va fi platit.
Sistemul nou de plata intra in vigoare de pe data de 02.09 de la 00:00.
Sistemul nou de plata este mai profitabil pentru dumneavoastra, va rog sa analizati cu atentie mesajul meu, sa va faceti calcule si daca aveti ceva nelamuriri sau intrebari va rog sa ma sunati.”
Plata la kilometru deși așa cum se specifică în anunț, poate să fie mai avantajoasă pentru șoferi, nu degeaba a fost interzisă prin Regulamentul 561. Aceasta încurajează practicile ilegale, manipularea tahografului, și crește semnificativ riscul de accidente, alături riscul de îmbolnăvire a șoferilor din pricina oboselii și a fenomenului burnout. Se pare că firmele din România nu mai țin cont de absolut nimic atunci când vine vorba de a-și crește rentabilitatea și profitabilitatea, iar aceste anunțuri ne demonstrează încă o dată faptul că avem instituții de control de paie, ca să nu le bănuim a fi corupte.