Angajarea în meseria de șofer profesionist din perspectiva unui începător este un pas foarte important și din păcate, cel puțin în România, firmele care angajează începători o fac doar pentru a-i jumuli de bani, pentru a profita de pe urma lor. Este însă posibil ca unii să aibă noroc și să nimerească la firme cât de cât serioase, pe care le pot cataloga în acest mod în urma interviului de angajare, dacă adresează câteva întrebări, 10 la număr, care pot scoate la iveală adevăratele intenții ale celor care conduc firma respectiva vis a vis de oamenii pe care-i angajează.
10 întrebări pe care șoferii începători trebuie să le pună la angajare
- Se merge regulamentar sau se folosesc extra carduri, magneți, telecomenzi? Ca șofer începător nu ai ce să cauți cu mânării la tahograful digital. Magnetul sau alte dispozitive nu-ți aduc niciun beneficiu, decât muncă mai multă pe aceiași bani sau eventual, Doamne-Ferește, probleme foarte mari în caz de accident.
- Există situații în care șoferului i se cere să depășească perioada zilnică de conducere? Se propovăduiește pe la marile firme ideea „Mergi peste program, căci în caz de ceva, plătește firma amenda”… OK, plătește firma amenda dar dacă nu o plătește, sau dacă este camionul implicat într-un accident de circulație?
- Cum este structurat salariul? Există plata la kilometru? Multe firme mari au început să reintroducă plata la kilometru, care este ilegală, interzisă prin articolul 10 din Regulamentul 516/2006, actualizat prin Regulamentul 1054/2020. Plata la kilometru nu are niciun avantaj pentru șofer.
- Se opresc bani în cazul în care nu iese consumul de motorină? Cum poate o firmă de transport să ceară consum șoferilor atât timp cât producătorii de camioane nu oferă un consum oficial pentru vehicule. întrucât consumul unui camion este grav influențat de tonaje, formele de relief, condițiile meteo, etc.
- Se opresc bani pentru cazul în care apar mici acroșaje, oglinzi avariate, etc? Atunci când roata se învârte, vin banii dar se mai întâmplă și mici incidente. Camioanele trebuie să aibă CASCO, în niciun caz nu se pot imputa șoferului bani pentru asemenea evenimente. Șoferul vine la muncă să câștige bani, nu să cheltuie.
- Salariul șoferului începător este mai mic decât salariul șoferului titular? În România se întâmplă ceva unic în lume, și anume discriminare la angajare. Începătorilor li se oferă mult mai puțini bani decât titularilor, cu toate că aceștia parcurg aceiași număr de kilometri precum șoferii cu experiență. Nu este acceptabil…
- Se oferă act adițional în care este trecut cuantumul diurnei? Cuantumul diurnei trebuie stipulat în actul adițional care se oferă odată cu contractul de muncă. Lipsa actului adițional pune șoferul în situația de a primi minimul de diurnă, nicidecum suma cu care s-a înțeles doar verbal cu patronul.
- Compania are contract de service internațional? Sunt încă multe companii românești care-și pun șoferii să repare camioanele pe marginea drumului sau prin parcările Europei. Este ceva inacceptabil pentru standardele civilizației moderne. Suntem în 2023 nu în 1983.
- Ce fel de condiții se oferă pe camion? (GPS, internet, etc). Mare atenție pentru că dacă nu se oferă GPS la camion, un GPS bun costă sute de euro, o cheltuială pe care începătorul va trebui să o suporte din propriul buzunar. Din păcate nu se mai poate merge cu harta în ziua de azi.
- Ce fel de curse are compania, în ce țări? Sunt multe țări problematice pentru șoferii începători, spre exemplu Marea Britanie, unde se circulă pe sensul opus de mers comparativ cu Europa. Ar fi de evitat aceste curse până când se mai capătă puțină experiență.