Înainte să intrăm în problemă, trebuie să specificăm foarte clar ce este acela șofer amator și ce este acela șofer profesionist. Șoferul amator este șoferul care folosește un autoturism doar în interes propriu, în timp ce șoferul profesionist este angajat pentru a conduce vehicule pentru o companie, în special vehicule de mare tonaj, pentru care necesită o calificare numită atestat de transport marfă, atestat ADR.
Șoferii amatori au o părere destul de proastă despre șoferii profesioniști pentru că din păcate, societatea în care trăim are la bază ideea de a judeca fără să cunoaștem, așa că în cele ce urmează vom trece în revistă câteva aspecte pe care șoferii amatori nu le cunosc despre șoferii profesioniști, câteva aspecte care au menirea de a aduce oarecum oamenii mai aproape de oameni și de a face pe unii să înțeleagă faptul că atunci când conduci un ansamblu de +40 tone, este mult diferit față de a conduce un autoturism, în sensul că răspunderea este mult mai mare, infinit mai mare.
Tot ce trebuie să cunoască un șofer amator despre un șofer profesionist
– Șoferii profesioniști nu pot să conducă oricât doresc ei. Trebuie să respecte timpii de conducere și repaus stabiliți prin Regulamentul 561, actualizat prin Regulamentul 1054. Astfel, de multe ori în societate oamenii au impresia că șoferii profesioniști se grăbesc mereu. Da, este adevărat, se grăbesc mereu pentru că dacă depășesc perioada zilnică de serviciu, orele de conducere, riscă amenzi destul de mari din partea unei instituții numite ISCTR. Un șofer profesionist poate conduce maxim 10 ore în cadrul a 24 de ore, dacă nu ajunge la destinație la timp, e bai mare.
– Șoferii profesioniști muncesc foarte mult. Perioada zilnică de serviciu se poate duce lejer în 15 ore, timp în care șoferul trebuie să efectueze operațiuni de încărcare, descărcare, conducere și pauze. Este o meserie foarte solicitantă și din păcate puțină lume cunoaște acest aspect. Desigur, nu este obligatoriu să se muncească 15 ore în fiecare zi, însă dacă este nevoie, șoferul profesionist este acoperit de legislație să facă acest tip de muncă.
– Șoferii profesioniști nu pot circula cu peste 90 km/h. Camioanele sunt limitate la 90 de km la oră iar acest lucru am observat că stârnește de multe ori frustrare pe șosele. Sunt mulți șoferi amatori care acuză camioanele că îngreunează traficul prin vitezele mici pe care le practică, însă nu cunosc acest aspect, adică faptul că aceste vehicule sunt limitate. Iar dacă se circulă sub 90 de km/h este din cauza încărcăturii grele.
– Șoferii profesioniști au vizibilitate mai bună. De multe ori observăm camioane care intră în depășiri care aparent sunt periculoase însă adevărul este că in camion altfel se vede traficul. Vizibilitatea este mult superioară față de un autoturism. Din acest motiv, șoferii profesioniști își permit să facă depășiri care par destul de riscante, în realitate, sunt manevre mai mult decât normale pentru niște camioane în care vizibilitatea este foarte bună.
– Șoferii profesioniști nu trebuie șicanați în trafic. De ce? Dintr-un motiv destul de simplu. Un camion, mai ales încărcat, are nevoie de o distanță de frânare foarte mare. Dacă tu cu un autoturism te duci și frânezi în fața unui camion încărcat aflat în mișcare, poți avea o surpriză foarte neplăcută și anume să te lovească din spate. Există foarte multe clipuri de acest gen pe internet, un fel de învățătură de minte pentru cei care cred că un camion = autoturism.
– Șoferii profesioniști nu văd în oglinzi tot timpul. Acest aspect trebuie menționat mai ales în viraje și în sensurile giratorii, pe unde se găsesc mereu șoferi amatori să se bage pe lângă ei, să-i depășească. MARE ATENȚIE, riscați să vă alegeți cu mașinile avariate și pentru ce? Pentru câteva secunde în plus pe care le câștigați dacă depășiți un camion într-un sens giratoriu? Camioanele au multe unghiuri moarte așa că ai face bine să nu te apropii prea mult de ele.
– Șoferii profesioniști sunt plini de bani. Da, șoferii profesioniști care fac comunitate sau cei care lucrează la firme din străinătate sunt mai bine plătiți decât șoferii care lucrează în România, dar să nu uităm faptul că plata bună vine în urma orelor muncite, nicidecum a faptului că salariile de încadrare pentru șoferii profesioniști ar fi net superioare altor categorii de angajați. Cei care fac comunitate au minimul pe economie + diurnă 85 de euro / zi. Pe România este dezastru total, un șofer profesionist câștigă undeva la 5000 – 6000 RON bani în mână.