Există multe absurdități atunci când vine vorba despre salarizarea șoferului profesionist român. Cu multe ne-am obișnuit (folosirea diurnei drept salariu mascat, plata la kilometru, etc) dar iată, apar noi modalități de plată capabile să ne dea Universul peste cap. astăzi discutăm despre DIURNA LA KILOMETRU, apărută într-un anunț pe celebrele grupuri de Facebook destinate șoferilor profesioniști. O asemenea aberație apare online o dată la 100 de ani.
Sincer nu cred că există un domeniu în care să existe mai multă harababură salarială decât în domeniul transporturilor din România. În loc să urmăm exemplul celor din Vest și să folosim plata la oră drept metodă salarială, care este de departe și cea mai corectă, noi în continuară căutăm să scornim fel de fel de metode de plată care mai de care mai absurde și mai în defavoarea șoferului profesionist. Chiar stau și mă întreb cum funcționează această diurnă la kilometru din anunț, atunci când se așteaptă ore bune la încărcare, la descărcare, atunci când se stă pe parcare, atunci când vine weekend-ul și trebuie efectuate repausurile săptămânale normale sau diminuate, etc…
Patronul român a fost mereu inventiv dar din păcate, inventivitatea lui s-a oprit de cele mai multe ori la jumuleală, la hoție, nu la cum să facă să prospere cu afacerea propriu-zisă. România este plină de patroni care au câteva camioane dar vile și mașini de lux la scară, în timp ce în străinătate, oamenii care în zeci de ani au ajuns la câteva zeci de camioane, trăiesc o viață normală fără lux, fără mașini scumpe, fără case cu 3 etaje și așa mai departe.
Ar fi interesant de explicat de ce nu există nicio firmă românească capabilă să facă concurență serioasă internațional? Cred că răspunsul este unul simplu de intuit: pentru că cei care pornesc astfel de afaceri în România nu doresc performanță, tot ce doresc este să se pricopsească într-un timp cât mai scurt…