Cred că nu există șofer profesionist care să fi lucrat în străinătate, cu plata la oră, și să nu-și dorească acest sistem de plată și în România. Ei bine, din păcate România nu-i Franța, nu-i Germania nici Olanda, România este o țară fost comunistă care efectiv nu vrea să se schimbe, o țară în care legea muncii este în favoarea patronilor și împotriva angajatului. Există mai multe motive pentru care plata la oră nu poate fi implementată în România…
Dar înainte să discutăm despre motivele pentru care plata la oră nu poate fi implementată în România în acest moment, să vedem cam ce ar însemna plata la oră în cifre. Astfel, conform Ministerului Muncii, de la 1 octombrie 2023 salariul minim pe economie s-a majorat la 3300 RON brut, asta înseamnă 19.96 RON / oră brut, pentru un cumul de 165.33 ore pe lună. Deci, în linii mari, vom rotunji ora de muncă brută la 20 de lei, să nu ne încurcăm.
Motivele pentru care plata la oră nu poate fi implementată pentru șoferii profesioniști în România
- Contractele de muncă nu sunt adaptate pentru plata la oră. Efectiv nu există rubrică unde să se specifice clar că plata este la oră, nu la lună cum este în prezent. Astăzi se specifică salariul brut pentru care se muncește o lună de zile, timp de 8 ore pe zi. Desigur, se poate deduce logic un tarif orar în funcție de salariu și de numărul de ore efectuate lunar, însă nu există o rubrică în care să se specifice negru pe alb despre plata la oră.
- Salariul minim pe economie nu avantajează plata la oră. La un calcul simplu, un șofer care muncește 12 ore pe zi va primi la final de lună 2 salarii brute minime, din care va pierde 42.8% impozite și contribuții. Astfel, va ajunge să muncească 12 ore pe zi timp de o lună pentru 3775 RON net, bani în mână, un salariu mult mai mic decât ce se oferă astăzi pe piața mucii din România în domeniul transporturilor. Astăzi un șofer profesionist care lucrează pe România primește un salariu cuprins între 5000 și 7000 de lei net, bani în mână. Desigur, dacă salariul BRUT ar urca foarte mult, plata la oră ar fi o opțiune fantastic de bună pentru plata șoferilor profesioniști în România.
- Majoritatea șoferilor profesioniști nu doresc plata la oră. Pe mulți nu-i interesează, pe cei care i-ar putea interesa spun că doresc în acte un salariu cât mai mic din cauza popririlor. Se merge mult încă pe plata la gri sau chiar la negru. Ca să existe o asemenea schimbare, trebuie în primul rând s-o dorească cei din câmpul muncii.
Dacă vom vedea vreodată plata la oră în câmpul muncii din România, nimeni nu știe. Cert este că trebuie să ne îndreptăm și noi spre Europa, spre lumea civilizată, iar în lumea civilizată fiecare oră de muncă este plătită.