Interviul de angajare în meseria de șofer profesionist a devenit ceva standard în România, mai ales la firmele mari, unde doar cei care angajează pun întrebările, șoferul profesionist trebuie să stea cuminte pe scăunel și doar să răspundă. Ei bine, nu. Un interviu de angajare presupune adresarea de întrebări și de către potențialul angajat, căci relația dintre angajat și angajator nu este una de sclavie, este un parteneriat în care fiecare trebuie să respecte pe fiecare, este un parteneriat în care fiecare devine important în felul său. Nicio companie nu poate exista fără angajați și din păcate unii antreprenori cam uită acest aspect, tratând cu inferioritate relația cu angajații.
Astfel în cadrul unui interviu de angajare, șoferul profesionist trebuie să adreseze și el întrebări, să afle mai multe detalii despre jobul respectiv, despre compania respectivă, despre modul de lucru și așa mai departe.
Ce trebuie întrebat la interviul de angajare în meseria de șofer profesionist?
- Se respectă timpii de conducere și repaus conform Regulamentelor 561 și 1054? Este o întrebare foarte bună pentru că în multe firme nu se respectă, iar șoferii sunt încurajați să „dea în program” sau să scoată cardul din tahograf și să meargă mai departe așa până la destinație, căci în caz de amendă firma este cea care plătește.
- Se folosesc mijloace de alterare a timpilor de conducere și repaus? Aici este vorba despre magnet, telecomandă, mai multe carduri, etc. Sincer un șofer care se consideră profesionist nu are ce căuta la o asemenea companie. Asemenea firme caută fraieri care să lucreze mai mult pe aceiași bani, care să-și riște viața și libertatea pe nimic.
- Cum este structurat venitul salarial? Include cumva plata la kilometru? Multe firme de transport se feresc să detalieze structura salariului în cadrul interviului pentru angajare întrucât poate include forme de remunerare nelegale, precum plata la kilometru, interzisă prin articolul 10 din Regulamentul 561, updatat prin R.1054.
- 4. Ce fel de curse sunt, ce țări se tranzitează cel mai des? Ar fi foarte bine să se clarifice aceste lucruri la angajare pentru că sunt multe companii care fac Anglia, și Anglia este o țară problemă. Spre exemplu dacă reușesc să se strecoare imigranți prin camion, șoferul o să fie amendat cu mii de lire, lucru pe care firmele omit să-l spună.
- Se face act adițional pentru diurnă? Este foarte important ca în urma negocierilor de la interviul de angajare să apară și actul adițional pentru diurnă. Diurna de obicei nu se trece în contract decât la valoarea minimă, așa că actul adițional în care se specifică clar cuantumul ei real este singura cale de a feri șoferul profesionist de țeapă.