În România, șoferii care lucrează pe comunitate, beneficiază de un sistem de salarizare unic în Europa, în urma căruia diurna este mai mare decât salariul. Astfel, diurna devine o formă de plată la limita legii, când în realitate ar trebui să fie banii de mâncare ai șoferului care muncește la mare distanță de casă. În ultimii ani ANAF a intrat pe fir și a încercat să rezolve problema, însă tot ce s-a reușit a fost impozitarea diurnei care sare de 3 salarii de încadrare, brute. Așadar, un angajator care vrea să dea 85 de euro pe zi diurnă neimpozabilă, trebuie să salte salariul la 4300 brut.
Diurna ca metodă de plată pentru șoferul profesionist român – avantaje
- Nu se plătesc taxe la stat foarte multe. Din păcate, în România taxele pe muncă ajung la 42.8%, aproape jumătate din banii angajatului și este mai mult decât evident că nimeni nu vrea să dea jumătate din munca sa, la stat. Astfel, se trece minimul pe economie în contract din care se pierde jumătate, iar restul diurnă. Până la urmă, de ce ai da jumătate din munca ta la stat din moment ce statul nu-ți oferă absolut nimic?
- Dacă există popriri, nu ating diurna. Sunt foarte mulți oameni în România care au popriri pe conturi. În acest caz, dacă este vorba despre șoferi profesioniști, îi avantajează diurna. După cum știm, de diurnă nu se poate atinge nimeni, nici măcar instanța de judecată, așa că cei care au popriri pe conturi, plătesc doar ceva din salariul minim pe economie care le intră pe cadrul de salariu, nu din diurnă.
- Multe bănci acceptă diurna pentru credite. Chiar și pentru Prima Casă, ori pentru credite ipotecare, de nevoi personale, etc. Băncile din România s-au adaptat foarte rapid acestui trend și ar fi curios cum ar institui popririle pe diurnă în cazul în care persoana respectivă nu și-ar mai plăti creditul luat dar în fine, probabil au stipulat în acele contracte de 1000 de pagini clauze și legate de acest aspect.
Diurna ca metodă de plată pentru șoferul profesionist român – dezavantaje
- Probleme în caz de medical. Plata în concediul medical se calculează în funcție de SALARIU, nu de diurnă. Având salariul minim pe economie, șoferul va fi nevoit să stea în medical pe bani foarte puțini.
- Probleme în caz de șomaj. Asemenea ca și în cazul concediului medical, tot ce înseamnă asistență din partea statului „în caz de ceva”, se calculează la nivelul salariului brut din contractul individual de muncă.
- Probleme cu pensia. Ce pensie va avea un șofer profesionist care toată viața lui a lucrat pe minimul pe economie? Contribuțiile fiind minime, și pensia lui va fi una minimă. Desigur, există posibilitatea ca șoferul să cotizeze din diurnă la un fond privat de pensii, și să tragă speranța că nu intră în faliment doar…