Mulți dintre noi ne întrebăm oarecum retoric, deoarece cunoaștem răspunsul la întrebare, de ce încă avem examene pentru atestatele profesionale CPC și CPI? În străinătate se merge demult pe niște cursuri cu prezență obligatorie la finalul căruia șoferul va fi actualizat cu ultimele modificări din legislația transportului de marfă sau persoane. Ei bine, corupția este prea mare în România pentru a elimina un examen pentru că întotdeauna acolo unde există un examen, va exista și un român dornic să-l fraudeze.
Ideea de fraudare a examenelor ne este insuflat încă din copilărie, unde suntem lăsați să copiem pe la lucrările de control, pe la teze, pe la examenele de capacitate sau bacalaureat. Este o mentalitate prin care ne-am obișnuit să ne furăm căciula singuri și pe care dorim s-o punem și astăzi în practic de fiecare dată când avem de-a face cu un examen. Este mai mult decât evident faptul că examenele pentru atestatele profesionale se fraudează atât timp cât grupurile pentru șoferi sunt pline de întrebări venite din partea începătorilor, legate de timpii de conducere și repaus.
Înainte să se introducă camerele de luat vederi în sălile de examene, în urmă cu mulți ani, angajații școlilor de șoferi se plimbau cu cărțile printre candidați și le ofereau răspunsurile corecte la întrebări, ceea ce spunea totul la vremea respectivă despre calitatea șoferului profesionist care avea să iasă din acel examen cu atestat valabil. Astăzi când sunt camere, trebuie împinse sume de bani iar candidații au acces la această metodă doar în anumite județe.
Și de ce ne-am mira oare atât timp cât avem la televizor știri cu grupări organizate din MAI și DRPCIV care vindeau permise cu 4000 de euro bucata fără ca doritorul să mai treacă pe la vreun examen? Dacă pentru documente mult mai importante există corupție, ce să mai zicem despre niște simple atestate?