Nu este pentru prima dată când în mediul online apar tot felul de matrapazlâcuri și mătrășenii făcute prin vama de la Calais fix de către cei care ar trebui să se asigure că remorcile camioanelor sunt curate, că niciun emigrant ilegal nu reușește să se strecoare printre diversele mărfuri transportate. Astăzi Mihai Ardeleanu ne povestește ultima sa pățanie de la Calais, unde un ofițer vamal al Marii Britanii aflat pe teritoriul francez a încercat să-i propună o „afacere cu emigranți”…
Mihai Ardeleanu relatează:
Mulțumesc agenției de control vamal FRANCEZE și în special câinelui care „a rupt lanțul”, mirosind că sunt în remorcă emigranți, scăpându-mă de arest și amendă: mie 10000€ și firmei 20000€!
Nu știu ce îl interesa pe ofițerul vamal al Marii Britanii (sub acoperire, era în civil) persoana mea sau firma la care sunt angajat. Eram la o agenție vamală, respectiv 847 avenue Henri Ravisse, 62730 Marck lângă Calais, pentru a obține T2 pentru traversarea Marii Britanii cu descărcare în Irlanda.
Problemele au început de la ora 9:40 când agentul vamal îmi spune ca nu suntem introduși în sistem! Ok, așteptăm o ora și ceva iar de la biroul firmei primesc o poză de pe ecranul unui computer cu T2-ul făcut și introdus în sistemul vamal. Merg din nou la ASA (agentul vamal), îi arat poza cu datele concludente ale T2-ului dar ni se spune că nu ne găsește in calculatorul sistemului vamal!
Urmează o ceartă între șeful meu direct și omul de la ASA (agenția vamala). Mi-am dat seama de cearta lor de la omul de la ASA mai târziu, când mi-a zis:
– „Șeful tău este cam nervos azi!”
După încă 1 oră este gata T2 și ieșim din parcare la ora 11:40. La 11:45 ne oprim în parcare la magazinul PIDOU iar soția merge sa facă cumpărături. Eu rămân să păzesc camionul! Eram pe a 3-a linie de parcare, în spatele meu nu era parcat alt camion .
La nici 3 minute după ce m-am oprit, oprește în partea dreapta o mașina Toyota neagră cu numere de înmatriculare englezești, din care se da jos un civil și vine la ușa camionului. Era un om cam la 35 de ani, tuns ca un polițist (se vedea de la o poștă ca este ceva polițist) și începe să-mi vorbească într-o engleză cu dialect irlandez:
El : – Bună, ești irlandez? Am o afacere bună pentru tine!
Eu: – Da (camionul este cu nr de înmatriculare irlandez) dar nu mă interesează afacerea ta.
El : – Hai sa facem afaceri împreună pe termen lung, am câțiva băieți care ar trebui trecuți in Anglia!
Eu : – Strigând la el: „La mine in remorcă nu bagi nimic!”
Toată această discuție a avut loc la ora 11:48 ora Franței, pe data de 02.03.2024 și a fost înregistrată de camerele de luat vederi ale camionului, 3 la număr, și se află salvată in serverul firmei la care muncesc, inclusiv mașina Toyota neagră cu numere englezești.
In același timp cât el mă ținea de vorbă, eram cu ochi pe oglinzi stânga-dreapta! Când traversezi cam de 25 ani pe la Calais devii versat și cu experiență, simți când ceva nu este în regulă. Și văd in partea dreaptă un emigrant care se urcă între cabină și remorcă.
Întrerup discuția cu acel om (polițist vamal al Marii Britanii, o sa aflu asta mai târziu când ajung la hala de control vamal englezească), pornesc camionul și încep să dau în marșarier apoi în fata de mai multe ori, în speranța ca emigranții care erau 5 la număr să nu poată să se bage sub remorcă sau să se urce pe ea!
Ofițerul pleacă și emigranți fug ascunzându-se printre camioane. Mă dau jos, verific sigiliile de la remorcă, cablu vamal, mă bag sub remorcă și verific daca nu s-au cățărat pe axe, și stau câteva minute bune în spatele remorcii așteptând să vina soția de la magazin.
La ora 11:59 o sun pe soția mea nervos:
– „Grăbește-te cu cumpărăturile că s-a umplut parcarea magazinului cu emigranți!”
La 12:05 vine soția și pornim spre Calais să ne urcam pe vapor, să trecem în Anglia. Din păcate, eu am făcut o greșeală: nu am verificat remorca pe deasupra ei! Eu sunt un omuleț de 2 metri 171 kg și cred că era cam dificil sa urc în spatele cabinei sa verific tavanul remorcii dacă este tăiat sau nu!
Intrăm la controlul vamal francez și vine un agent cu câinele la remorca mea care, la un moment dat începe să latre și se zbătea, mai că nu îl trântea pe agent pe jos.
Agentul mă întreabă :
– „Doriți control?”
EU mirat: – „Desigur!”
Intrăm în hala vamală franceză din portul Calais
Agentul vamal din hala franceză se urcă pe o scară, se uita la acoperișul remorcii și zice că e ok! Dar NU VEDE CĂ PRELATA ESTE TĂIATĂ! Eu insist că vreau să tai sigiliul și să deschid ușile remorcii. Vizibil deranjat, agentul a acceptat, se urcă în remorcă (eram încărcat cu stâlpi de gard din lemn paletizat la aceiași înălțime ), se urcă pe paleți și îmi zice:
– „Da aveți persoane în remorcă, va rog să închideți ușa și să așteptați politia franceză”
O alta doamnă (agent vamal) mă roagă să urc în cabină.
Era ora 12:50 când au închis ușile halei de control vamal franceze apoi am fost lăsați singuri în hală timp de aproximativ 2 ore! Nu a venit nici un polițist la noi, era o liniște morbidă. Emigranții din remorcă se mișcau și îi simțeam! La un moment dat îmi sun firma și le povestesc cele întâmplate șefului responsabil la acea oră, iar el îmi spune procedurile legale, ce și cum sa fac!
Eram cu nervi încordați la maxim… De ce nu vine poliția să ia emigranții? Oare aceasta este procedura legală?
După două ore apare și politia franceză, 4 agenți. Îmi cere pașaportul și CMR-ul, mă roagă sa deschid prelata pe partea stânga și ușile din spate. Un ofițer se urcă cu ajutorul unei scări mobile cu o lanterna fixata pe cap și observă doi emigranți pe care îi roagă sa coboare .
EU INSIST, atenție, INSIST să deschid prelata și pe partea dreaptă la care ofițerul francez cel mai mare in grad zice:
– „Nu e nevoie, e ok!”
O rog pe soția mea să ia lanterna și să se urce pe paleți să verificăm locul dintre paleții de lemn și prelată pe partea dreaptă.
Soția strigă: – „Mai este unul pe partea dreaptă ascuns !!!!!”
Îmi pun întrebarea firească : Cum soția mea l-a văzut pe emigrant iar ofițerul vamal francez nu l-a observat?
Cum ?????
Ni se fac actele vamale cum că am fost controlați de vama franceză și ni se spune că putem pleca. Acum stăm la rând pentru a intra în hala vamala engleză din portul Calais. Stând la rând în fața halei vamale englezești apare la un moment dat ghiciți ce ???? Mașina Toyota de culoare neagră cu numere de înmatriculare englezești din care coborâse cel care încercase să-mi propună afacerea cu emigranți în parcarea magazinului PIDOU!
Și cine să dă jos din mașina? Aceiași persoană: 1,75 înălțime, tuns scurt ca polițiștii, care a venit la mine încercând să mă ademenească cu ,,bani mulți și afaceri profitabile pe termen lung dacă îi trec câtva băieți dincolo, în Anglia” (de data asta era îmbrăcat în uniforma vamală a Marii Britanii)
S-a oprit în partea stângă față a cabinei la 3-4 metri. L-am recunoscut imediat și am tras geamul jos strigând după el și râzând cât mă ținea gura, având o stare de nervozitate și extaz din pricina comportamentului abuziv și parșiv de care a dat dovadă:
– „TE RECUNOSC POLIȚISTULE, TU AI VRUT SĂ MĂ COMPROMIȚI OFERINDU-MI BANI!!! TE RECUNOSC !!!”
Soția mea nu realiza ce se întâmplă, ea doar își vedea bărbatul urlând după un ofițer vamal englez (ea a crezut ca am cedat nervos și ca am început să fac scandal) neștiind că eu am fost abordat de acest om în timp ce ea făcea cumpărături în magazinul PIDOU!
Ofițerul vamal englez s-a uitat la mine și nu a scos nici o vorba. A râs și a zâmbit în tot timpul controlului vamal ce a urmat in hala de control vamal englezească din Calais.
Intrăm în hala de control vamal englezească din Calais
De obicei, la controlul vamal din hala de control vamal sunt 3-4 agenți care fac controlul camionului și al remorcii, dar de data aceasta ia ghiciți câți ne așteptau pe noi ? 12! Da 12 au tăbărât pe noi și au început controlul! Soția a fost dată jos din cabină, eu am rămas înăuntru. Un controlor a urcat și rapid a făcut control în dulapuri, pe sub pat și gata. Interesant că NU am fost întrebat dacă am țigări sau alcool… nici eu nici soția!
Au trecut la remorcă…
De față erau 3 ofițeri vamali englezi:
- Unul mare cu barbă și cu grade multe, cu doua ecusoane pe care nu le cunoșteam, nu am reușit să-mi dau seama ce grad avea.
- Al doilea l-am recunoscut din trecerile anterioare, dădea raportul celui cu barbă și ii explica procedura de control (pe care o făceau alți 9 agenți fără grade) se vedea clar că raportul dintre ei era de șef și subaltern!
- Al treilea ofițer îmi zâmbea stânjenit (cel pe care l-am deconspirat, cel care-mi propusese afacerea cu emigranți în remorcă contra unor sume de bani) el era cu pașapoartele noastre în mână și CMR-ul.
Am cerut să deschid prelata și mi s-a răspuns cu un zâmbet în scârbă că „NU ESTE NEVOIE!”
Au terminat controlul remorcii cei 9 agenți vamali fără grade, am închis remorca iar cei doi ofițeri vamali dădeau explicații șefului lor. M-am întors către cei trei și cu o voce tare și concisă l-am întrebat pe ofițerul care a vrut sa mă momească:
– „Domnule ofițer, este adevărat că dumneata ai vrut să mă corupi, promițându-mi bani și o afacere profitabilă dacă trec câțiva „băieți” din Franța in Anglia?”
Dându-mi actele, zâmbea, s-a uitat în ochi mei și a răspuns :
– „Eu nu acționez decât în zona autorizată vamală a portului!”
La doi metri de noi era bărbosul, șeful cel mare. Ne uităm unul la altul apoi îmi spune:
– Acest băiat (arătând cu degetul ca ofițerul care a vrut mă momească) este unic, nu există doi din el!
– Normal ca nu! Zic eu.
În final am plecat dar aș avea și eu câteva întrebări pentru procurorul districtual din zona Calais și pentru cei din Anglia:
1) A fost sau nu a fost o acțiune coordonată legal de departamentele emigrare ilegală din cadrul poliției din Franța și din Anglia, cu scopul de a demasca grupările infracționale?
2) Știe procuratura franceză că ofițeri vamali ai Marii Britanii au activități (posibil ilegale) în afara zonei vamale Calais, pe teritoriul Franței???
3) Dar procurorii englezi au cunoștință de cauză în privința a ceea ce fac ofițerii vamali pe teritoriul Franței???
Eu consider că această acțiune a fost ilegală, în afara jurisprudenței ofițerilor vamali englezi. Marea Britanie nu mai face parte din UE, ce căuta acel ofițer vamal la 10 km de portul Calais? Problema este cum a fost făcută această acțiune a ofițerului vamal englez? Lasă loc de interpretări care îl acuză chiar pe el!
Tot nu am înțeles ce a vrut să scoată în evidență cumătrul kolega ?????????????