Cu siguranță toți șoferii profesioniști au auzit de Regulamentul 561, poate și mai recentul Regulament 1054, însă puțini sunt cei care au auzit de Directiva 2002/15/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 11 martie 2002 privind organizarea timpului de lucru al persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier. Ce este directiva 15 și de ce este ea importantă pentru șoferii profesioniști?
Ce este Directiva 15 și de ce este importantă pentru șoferii profesioniști?
Articolul 1 – Obiect
„Obiectul prezentei directive constă în stabilirea cerințelor minime legate de organizarea timpului de lucru în vederea îmbunătățirii protecției sănătății și siguranța persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier și creșterea siguranței rutiere, precum și alinierea condițiilor de concurență.”
Articolul 2 – Domeniu de aplicare
„(1) Prezenta directivă se aplică lucrătorilor mobili angajați în întreprinderi înființate într-un stat membru, care participă la activități de transport rutier reglementate de Regulamentul (CEE) nr. 3820/85 sau, în absența unor dispoziții speciale, de acordul AETR.”
Articolul 5 – Pauze
„(1) Statele membre adoptă măsurile necesare pentru a asigura că, fără a aduce atingere nivelului de protecție asigurat de Regulamentul (CEE) nr. 3820/85 sau, în absența unor astfel de dispoziții, de către acordul AETR, persoanele care efectuează activități mobile de transport rutier, fără a aduce atingere articolului 2 alineatul (1), nu lucrează în nici o situație mai mult de șase ore consecutive fără a face o pauză. Timpul de lucru se întrerupe cu o pauză de cel puțin 30 de minute, dacă orele de lucru totalizează între șase și nouă ore, și de cel puțin 45 de minute, dacă orele de lucru totalizează peste nouă ore.”
Aici este cel mai important paragraf al Directivei 15, cei care lucrează 6 ore deși nu conduc, sunt obligați să ia o pauză de minim 30 de minute, sau 45 de minute dacă orele de lucru totalizează peste 9 ore. Mulți șoferi profesioniști din păcate nu cunosc acest aspect și riscă să fie sancționați destul de drastic în cazul unor controale de rutină ale autorităților.