România are o mare problemă atunci când vine vorba despre salarizare, în orice domeniu, nu neapărat în sectorul transporturilor. Salarizarea precară, incompatibilă cu posibilitatea de a avea un nivel de trai decent împinge anual de la spate peste 35.000 de români să devină emigranți definitivi. Un mic oraș dispare anual din România din cauza salariilor foarte mici comparativ cu Occidentul, țara având însă prețuri aliniate la standardele Europene.
Domeniul transporturilor este unul mai aparte, pentru că aici există mai multe motive pentru care salariile șoferilor profesioniști nu prea depășesc 5000 – 6000 de lei în România. Iată care sunt aceste motive…
5 motive pentru care salariile pentru șoferii profesioniști nu depășesc 6000 de lei în România
- Lipsa firmelor de transport care efectuează transport pe țară. Dacă luăm OLX-ul la puricat, vom vedea că din 10 anunțuri de angajare pentru șoferii profesioniști, maxim unul sau două vin din partea companiilor de transport care fac transport intern. Restul până la 10 sunt anunțuri de angajare pentru șoferi profesioniști pentru comunitate. Din păcate, atunci când cererea este mai mare decât oferta, prețul scade, aici fiind vorba despre salarii evident.
- Tariful foarte mic pe kilometru, uneori sub 3 lei / km. Dacă ne uităm la ce tarife sunt oferite tracționiștilor, dacă ne uităm ce prețuri sunt pe bursele de transport din România, ne luăm cu mâinile de păr. Pentru tracționiști prețul este undeva la 4 – 4.5 lei /km iar pe bursă apar curse care de multe ori au sub 3 lei / km drept preț. De unde să și aduni bani dacă ești genul de patron care spre exemplu se ocupă cu bursa de transport?
- Mentalitatea unor patroni, complet greșită. Există încă genul acela de patroni care au impresia că dacă angajează pe cineva cu posibilitatea de a-i oferi weekend-ul acasă alături de familie, pot să ofere orice salariu. Sunt patroni care pur și simplu exploatează această latură emoțională a șoferilor profesioniști și consideră că ei „fac un bine”, drept pentru care și șoferul trebuie să accepte un salariu mai mic. De ce? Nimeni nu poate înțelege. Probabil este același tip de mentalitate care-i face pe unii patroni să creadă că ei salvează pe cineva de la foamete dacă oferă un loc de muncă, nici prin cap nu le trece faptul că fără angajați, nicio firmă nu poate să dea înainte, cu atât mai puțin să prospere.
- Lipsa de unitate și lipsa sindicatelor. În alte țări mai occidentale, unde șoferii sunt uniți nu doar pe Facebook ci și în realitate, și se înscriu și în sindicate fără să creadă că cineva se pricopsește pe spinarea lor, sindicatele reușesc să negocieze salarii mult mai bune pentru șoferii profesioniști. În România, din cauza lipsei de unitate, patronii oferă cât vor ei. S-a creat un standard care nu mai poate fi doborât, nu mai există nici măcar negocierea contractului de muncă.
- Lipsa de alternative. Și lipsa de alternative este un motiv pentru salariile mici. Când omul nu are ce să lucreze altceva, poate nu chiar pe camion, patronii profită și vin cu salarii foarte mici. România din păcate nu mai are industrie și implicit oamenii din zonele defavorizate nu au alternative. Dacă nu acceptă salariile de 5000 de lei pe camion, ce variante au? 2000 de lei pe la vreun hipermarket sau supermarket? Căci nu mai există alternative la fel de bănoase. Lipsa de alternative aduce după sine și imposibilitatea de a spune NU unei oferte dezavantajoase. Dacă șoferii ar refuza și aceste locuri de muncă pe România prost plătite cu 5000 de lei, cu timpul patronii ar face cumva și ar urca ștafeta.