Conform informațiilor apărute în mass media, România se confruntă cu o penurie de șoferi profesioniști fără precedent, soluția văzută de Guvern în această problemă fiind scăderea vârstei minime a celor care doresc să acceadă în această meserie de la 21 de ani la 18 ani.
Această soluție a fost implementată și în alte țări din Uniunea Europeană și s-a observat foarte clar faptul că nu rezolvă nicio penurie. Întrebarea de bază este de ce a fost implementată și în România, mai ales că România este o țară în care statutul de șofer profesionist începător nu reprezintă un avantaj pentru nimeni, nici pentru angajați nici pentru angajatori?
Companiile de transport din România fug de șoferii profesioniști începători, sau dacă-i acceptă îi discriminează la venitul salarial. Cel puțin firmele de transport care lucrează pe țară nu acceptă șoferi profesioniști începători indiferent de vârstă, întrucât munca este una foarte dificilă imposibil de dus la bun sfârșit fără experiență.
Companiile de transport internațional care acceptă șoferi începători îi bagă să lucreze în echipaj, având astfel posibilitatea să învețe ceva meserie dar pe altă parte îi discriminează la salariu, oferindu-le mult mai puțini bani față de cum oferă șoferilor cu experiență, cu toate că șoferii începători conduc un număr egal de kilometri comparativ cu șoferii experimentați.
Penuria de șoferi profesioniști, cauzată de salarizarea incorectă
Penuria de șoferi profesioniști nu este cauzată de lipsa forței de muncă, ci de lipsa unei salarizări corespunzătoare. Comparativ cu epoca dinainte de pandemia de Covid 19, deși salariile sunt cam la fel, costurile de trai s-au dublat.
Astfel, un salariu de 6000 de lei cât se oferă astăzi șoferilor profesioniști pe țară, ori 2800-3000 de euro cât se oferă șoferilor profesioniști pe comunitate, nu mai este atractiv.
Mai mult, companiile străine la fel ca cele românești, caută să maximizeze profiturile prin diverse soluții de compromis precum aducerea filipinezilor la muncă, pe salarii cu 30-40% mai mici decât cele oferite acum șoferilor care lucrează spre exemplu pe comunitate.
Dacă un român sau un polonez primește astăzi 3000 de euro pe comunitate, au început să apară firmele de recrutare care aduc filipinezi dispuși să lucreze pe 1800 euro. În acest context, penuria de șoferi profesioniști se va adânci, nicidecum nu se va rezolva.