Home Colțul camionagiilor Salarizare Șoferi Profesioniști – Anomalii și Nereguli

Salarizare Șoferi Profesioniști – Anomalii și Nereguli

304
0
nereguli salarii șoferi

Atunci când vine vorba despre salarizare șoferi profesioniști în România, există foarte multe anomalii, ciudățenii și chiar nereguli, toate menite să aducă firmelor de transport mai mult profit.

Din păcate, o salarizare șoferi profesioniști necorespunzătoare transformă această meserie într-una total neatractivă, rezultând așa zisa criză de forță de muncă de care se plâng toți transportatorii. Haideți să trecem în revistă aceste anomalii și nereguli și să vedem ulterior și cam ce s-ar putea face pentru o salarizare normală.

Salarizare Șoferi Profesioniști – Anomalii și Nereguli

  • Salariul de încadrare este foarte mic. Deși în majoritatea țărilor din Uniunea Europeană salariul șoferilor profesioniști pornește de la salariul minim pe economie, în România nu ar trebui să fie așa, întrucât salariul minim pe economie în acest moment este foarte mic, undeva la 3700 de lei BRUT, 2160 lei NET. În plus, din moment ce șoferul este calificat în meserie prin intermediul atestatului de transport marfă CPI sau CPC, nu trebuie plătit cu salariu de necalificat. Acest nivel foarte scăzut de salarizare pune în pericol viitorul șoferilor la bătrânețe, când aceștia vor constata că după zeci de ani de muncă foarte calificată și foarte dificilă, vor avea o pensie din care nu vor putea nici măcar să se întrețină.
  • Nu există plata la oră. Majoritatea țărilor europene remunerează șoferii profesioniști la oră, aceasta fiind cea mai corectă formă de salarizare. Deși în România a apărut în Codul Muncii sintagma de plată la oră, nicio firmă de transport nu a implementat acest model de salarizare. În acest moment nici nu ar fi fezabilă din punct de vedere financiar această plată la oră din cauza salariului de încadrare foarte mic. Spre exemplu, un șofer profesionist încadrat cu un salariu de 3700 RON lunar, care efectuează 300 de ore, cele suplimentare fiind în număr de 132 și plătite cu 125%, salariul net ar fi undeva la 5991 RON. Există multe firme care astăzi plătesc 7500-8000 de lei șoferilor care lucrează pe România, pentru același număr de ore.
  • Diurna este mai mare decât salariul. Se întâmplă în cazul șoferilor profesioniști care lucrează pe comunitate. În mod normal, aceștia ar trebui să fie plătiți la oră, în funcție de salariul de încadrare din fiecare țară pe care o tranzitează. Din păcate în România diurna a devenit o firmă ascunsă de salarizare, menită să reducă cuantumul taxelor care trebuie date către stat. Este o soluție acceptată de ambele părți, atât de angajați dar mai ales de angajatori. Angajații se bucură de un venit salarial imposibil de poprit de bănci sau de către stat, în timp ce patronii se bucură de deductibilitatea unor sume foarte mari de bani. Momentan, diurna nu este impozitată de către ANAF dacă nu depășește 3 salarii de încadrare.
  • Încă se mai practică plata la kilometru. OLX este plin de anunțuri de angajare pentru șoferii profesioniști în care este stipulat negru pe alb că plata este la kilometru, în funcție de distanța parcursă. Este o practică ilegală, interzisă prin articolul 10 din Regulamentul 561. De ce încă se practică acest tip de remunerație? Din păcate mulți șoferi profesioniști nu-și cunosc drepturile, nu cunosc legislația muncii ori Regulamentul 561, așa că plata la kilometru li se pare ceva normal. Plata la kilometru a fost interzisă în scopul creșterii nivelului de siguranță din trafic, fiind o metodă care influențează șoferii în vederea nerespectării perioadelor zilnice de muncă sau de odihnă.
  • Ultima lună se muncește degeaba. Neplata ultimului salariu a devenit ceva la ordinea zilei în România. Firmele fac aceste abuzuri din mai multe motive. În primul rând, instituțiile statului care ar fi trebuit să aibă grijă de drepturile angajaților sunt corupte și incompetente. Companiilor nu le este frică de ele pentru că știu că nu au ce să le facă. În al doilea rând în România nu există sindicate pentru șoferii profesioniști și știm cu toții celebra vorbă „când pisica nu-i acasă, joacă șoarecii pe masă”… În al treilea rând, dacă un angajat dorește să-și recupereze banii munciți, trebuie să o facă prin instanță, iar procesele în instanță știm cu toții cum sunt: durează ani de zile și costă foarte mulți bani.

Acestea sunt o parte dintre cele mai mari anomalii și nereguli legate de salarizarea șoferilor profesioniști. Ca să vedem normalitate în acest sector trebuie în primul rând să scăpăm de corupția din instituțiile de control ale statului. Apoi, ar trebui modificată legislația muncii astfel încât meseria de șofer profesionist să nu mai poată fi încadrată cu salariul minim pe economie. Dacă am avea un salariu de încadrare corect, automat și plata la oră ar fi fezabilă.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here