După ce duminică mi-am văzut moartea cu ochii cu autocarul pe drum dinspre Timișoara înspre Severin, mi-am dat seama că permisele de conducere pentru categorii grele se dau prea ușor în România. Eu unul am crezut mereu că șoferii de camion sunt oameni mult mai echilibrați și mai conștienți față de șoferii de turisme, dar se pare că m-am cam înșelat.
Să stai într-un autocar și să vezi cum șoferul pune frână disperat din cauza unui tir care intrase pe contrasens încercând să depășească un alt tir, să vezi că drumul este cu o singură bandă pe sens și că nici nu există refugiu, să vezi că ai scăpat la mustață de un accident demn de știrile de la ora 17, te pune pe gânduri destul de serios legat de șoferii de tir din România.
Cred că este vorba despre un amalgam de factori aici:
- Drumurile proaste pe care se circulă greoi. Ca șofer profesionist ești nevoit să încalci legea dacă vrei să ajungi la destinație.
- Școala de șoferi este o glumă proastă, nu ai cum să înveți să stăpânești un mastodont de 40 de tone cu doar câteva ore de conducere. La traseu la examen se dă șpagă.
- Atestatele profesionale sunt de formă. Nimeni nu învață pentru acele examene. Școlile de șoferi sunt cele care împing de la spate fraudarea acestor examene care te califică practic în meseria de șofer profesionist.
- Examenul psihologic este unul foarte slab. Am spus și mai devreme că pentru a fi șofer profesionist ai nevoie de echilibru și conștiință. Nu oricine se potrivește tiparului. Cabinetele medicale dau avize pe bandă rulantă atât timp cât ia bani pentru aceste servicii. Din păcate nu se gândesc la ce nenorociri pot provoca.
Prea ușor se ia permisul de conducere în România pentru toate categoriile, nu doar pentru „B”. La categoriile grele este o problemă și mai mare care dacă nu va fi rezolvată, se vor produce din ce în ce mai multe tragedii pe drumurile din România.