Toate autoturismele moderne sunt echipate cu așa zisele filtre de particule, cu scopul evident de a reduce noxele CO2. Problema cu aceste filtre este că, odată cu trecerea anilor, încep să se înfunde. În România se înfundă mult mai des și din cauza mersului bară la bară preponderent, alături de calitatea mult mai slabă a combustibilului comparativ că țările EU.
Principiul de funcționare al filtrului de particule este destul de simplu de înțeles. Acesta reține particule CO2 rezultate în urma arderii combustibilului, particule care sunt ulterior distruse cu ajutorul temperaturilor gazelor de eșapament foarte fierbinți. Din păcate de multe ori distrugerea acestor particule captate este incompletă și filtrul se înfundă pur și simplu.
Autoturismele moderne au un mod special pentru regenerarea filtrului de particule. Calculatorul de bord indica utilizatorului când este necesară această regenerare. În mod normal, regenerarea filtrului de particule se face cu mașina rulând cu o viteză cuprinsă între 30 și 50 km/h, turația motorului crescând pentru a crește și temperatura gazelor de eșapament arse pentru a desfunda filtrul. Rularea cu motorul turat trebuie să dureze undeva la 20-30 de minute.
În momentul în care regenerarea filtrului de particule nu mia funcționează, ori funcționează cu eficiență scăzută, proprietarul este nevoit să ducă mașina la un service autorizat pentru curățarea chimică a filtrului. Odată înfundat, complet sau parțial, motorul nu se mai tura, puterea va scade iar în bord se va aprinde martorul Check Engine.
Înlocuirea filtrului de particule va deveni o măsură obligatorie în timp, pentru fiecare model de mașină trebuie schimbat între 100.000 și 300.000 de kilometri. Desigur, dacă mașina este cumpărată de nouă mulți proprietari nu se confruntă cu această operațiune întrucât aceștia vând mașina cu mult timp înainte să acumuleze 100.000 de km, d-apăi 300.000.
Costul pentru înlocuirea filtrului de particule este unul destul de ridicat cel puțin pentru România, un filtru de particule de ultimă generație costă chiar și 5000 de euro, în timp ce filtrele de particule pentru autovehicule mai vechi de 10 ani se pot cumpăra cu sume cuprinse între 600 și 1000 de euro. Desigur, și centrele de dezmembrări sunt o soluție în acest caz, însă nu poate știi nimeni cu siguranță cât de înfundate sunt cele care urmează să fie puse pe mașină în locul celui vechi.