ITP-ul – inspecția tehnică periodică ar trebui să fie acel examen tranșant care să spună clar ce fel de autoturisme ar trebui să mai circule pe drumurile publice, și ce fel de autoturisme ar trebui duse la casat, în cazul în care reparațiile necesare pentru o bună funcționare ar fi mai costisitoare decât achiziția unui alt autoturism perfect funcțional.
În România, frecvența cu care autoturismele ajung la inspecția tehnică periodică depinde de anul de fabricație. Astfel, autoturismele noi trebuie duse la ITP o dată la trei ani, autoturismele care au o vârstă cuprinsă între 3 și 12 ani trebuie verificate o dată la 2 ani, iar autovehiculele care sunt mai vechi de 12 ani (majoritatea parcului auto al României) trebuie duse la ITP o dată pe an. De asemenea, vehiculele comerciale precum taxiurile trebuie evaluate o dată la 6 luni.
Din păcate, în România se închid ochii în cadrul ITP-ului la destul de multe defecțiuni, multe dintre ele capabile să pună în pericol chiar și siguranța circulației. Întrebarea de bază este dacă ITP-ul poate fi anulat în cazul în care după efectuarea lui, echipajele mobile ale RAR-ului constată defecțiuni asupra autoturismului, inclusiv fum excesiv?
Ca să răspundem la întrebarea din titlu, ITP-ul nu poate fi anulat indiferent de defecțiunile constatate de inspectorii RAR în cadrul acțiunilor desfășurate în trafic alături de Poliția Rutieră. În cazul în care un autoturism scoate foarte mult fum este clar că are parte de o defecțiune majoră, noxele nu mai corespund și certificatul de înmatriculare va fi reținut.
Din pricina faptului că noxele reprezintă motiv de defecțiune majoră, autoturismul va fi imobilizat pe marginea drumului, certificatul de înmatriculare se va reține și se va emite o dovadă fără drept de circulație. Proprietarul autoturismului va fi obligat să ducă mașina pe platformă la un service specializat, apoi să meargă la RAR pentru verificare și recuperarea certificatului de înmatriculare. Este o bătaie de cap destul de mare, motiv pentru care ar fi recomandat ca atunci când observăm faptul că mașina scoate foarte mult fum, să mergem să remediem problema înainte să fim opriți de RAR.