Puțin timp mă mai desparte de momentul în care se fac 3 ani de când folosesc un Renault Megane Scenic 1.9 dTi, fabricație 1998. Este o mașină ieftină, pe care am dat vreo 3000 de lei back in the days cum s-ar zice, și pe care am înscris-o la bulgari cu vreo 2000 de lei. Deci cu alte cuvinte am cumpărat cu vreo mie de euro o mașină diesel pe care am folosit-o aproape 3 ani de zile.
Scriu acest articol drept un simplu review pentru cei care se gândesc să achizitioneze așa ceva, acest model, și urmează să trec în revistă plusurile și minusurile, avantajele și dezavantajele, o să vă povestesc ce anume puteți căra cu o asemenea mașină și nu în ultimul rând care este consumul mediu REAL pentru un motor diesel, vechi de 18 ani, varianta dinaintea dCI de la Renault.
Date tehnice Renault Megane Scenic 1.9 dTi
- Fabricație 1998
- Diesel, 98 cai
- Varianta fără AC
- Geamuri și oglinzi electrice
- ABS
- Închidere centralizată din cheie
Exterior Renault Megane Scenic 1.9 dTi, fabricație 1998
Să trecem în revistă câteva lucruri pe care trebuie să le știi despre exteriorul acestei mașini. Aripile din față sunt din plastic. Acest lucru are avantaje si dezavantaje. Dacă lovești în ceva cu aripa, sunt șanse să nu se rupa. De îndoit nu are cum căci plasticul nu se îndoaie. Dacă se rupe, e buna de aruncat, nu mai ai cum să o repari.
Povesteam într-un articol trecut faptul ca într-o noapte, o pisică s-a ascuns de câini după roata mea din dreapta iar aceștia ca să o convingă să iasă de acolo, au început să rupă la propriu aripa. De fapt cred că se observă colții și în pozele de mai sus. Am încercat să fac o cârpeală cu Poxipol, dar nu ține. E nevoie de alta noua sau din dezmembrări.
Parbrizul original mi se pare foarte sensibil. Dacă sar pietricele rămâne semn. Mici puncte ca și cum ar ploua mărunt și ar fi acoperit cu stropi. Pe mine nu m-a deranjat treaba asta, însă dacă sunteți ceva mai pretențioși, uitați-vă bine când o cumpărați. Sunt niște punctulețe mici mici. Bine, poate și vârsta își spune cuvântul. Are totuși 18 ani.
La început m-a deranjat stâlpul din dreapta parbrizul, cel care susține parbrizul, mai ales în sensurile giratorii. După ce am reușit să îmi găsesc o poziție mai bună la volan, scaunul fiind reglabil pe înălțime, nu a mai fost o problemă. Sau poate că m-am obișnuit eu cu poziția și cu mașina.
De asemenea, trebuie să precizez că este o mașină destul de ușoară, mult mult plastic. Iarna e musai să o încărcați cu ceva nisip dacă vreți să mai plecați cu ea de pe loc. Motorul e mare, are cuplu dar ceva extra greutate ar fi bine venită. O să vă ia ceva timp să vă obișnuiți și cu gabaritul, întrucât este o mașină destul de mare. Nu are 7 locuri, are doar 5, însă în portbagaj ar mai fi intrat lejer încă două scaune…
Interior Renault Megane Scenic 1.9 dTi, fabricație 1998
Spațiul interior/confort
Interiorul din punctul meu de vedere este extraordinar și o să vă explic în cele ce urmează de ce. În primul rând, este o mașină foarte foarte spațioasă, atât pentru șofer și pasagerul din dreapta, cât și pentru cei care ocupă locurile din spate. Nimeni nu a avut vreodată probleme cu spațiul în această mașină, în 3 ani de zile de când o am.
Dacă dai scaunul șoferului și cel al pasagerului maxim în spate și le rabatezi la maxim, o să observi că obții niște paturi destul de bune. Eu am 1,75 înălțime și dacă dau scaunul maxim în spate nu mai ajung la pedale deloc. De asemenea, scaunul șoferului se poate regla și pe înălțime.
În spate, nu avem o banchetă, ci 3 scaune modulare. Acestea se pot rabata, se pot ridica pe verticală sau se pot scoate de tot din mașina, totul apăsând câteva butoane, manete, trăgând de ceva mânere. Puteți scoate de tot scaunele din spate în mai puțin de 1 minut și nu exagerez deloc.
Compartimente “ascunse”
Sincer vă spun, faptul că această mașină este plină de compartimente ascunse și că se poate transforma în mai puțin de 1 minut într-o dubiță, reprezintă atracția principala, cel puțin pentru mine. Haideți să trecem în revistă care sunt compartimentele din acest Renault Megane Scenic 1.9 dTi, fabricație 1998. Mașina asta e Raiul Mecanicilor… Au unde să își depoziteze tone de scule, fără să le mai țină prin portbagaj.
- Sub scaunul șoferului se află un sertar asemănător celui de la noptieră, foarte încăpător
- Sub scaunul pasagerului din dreapta nu se află compartiment, ci bateria
- La picioarele pasagerilor, pe podea, se află doua compartimente sub acele covorașe din cauciuc
- Sub scaunele din spate se află trei compartimente ascunse destul de încăpătoare
Portbagaj
Portbagajul este cel puțin imens. Dacă scoateți și scaunele din spate cu siguranță puteți căra absolut orice cu mașina asta. Sub mochetă se află roata de rezervă. Pe pereții din stânga și din dreapta ai portbagajului se află două compartimente destul de încăpătoare în care eu țin de obicei extintorul, trunghiurile reflectorizante, etc.
Dacă vă întrebați ce am cărat eu cu această mașină în cei trei ani de zile de când o am, o să vă fac un sumar. Așadar, să vedem cele mai ciudate lucruri pe care le-am cărat cu acest Renault Megane Scenic 1.9 dTi, fabricație 1998:
- Un scuter de dimensiuni medii. Nu l-am putut pune în picioare, însă culcat pe-o parte aș îndrăzni să spun că ar încape chiar două, unul peste altul.
- Betoniera de 150L, roabă, 100L de apă în bidoane, într-un singur transport.
- Țevi și lănteți de 3 metri. Intră la fix astfel încât să se închidă și portbagajul. Un capăt este lângă parbriz, lângă oglindă, iar celalalt capăt este în portbagaj, în colțul diametral opus. Intră orice are lungime de 3 metri fără sa lași portbagajul deschis.
Funcționalitate Renault Megane Scenic 1.9 dTi, fabricație 1998
Deși am mașina asta de aproape 3 ani, nu pot spune că s-a defectat în draci. Mitul cum că Renault e marcă defectuoasă nu se adeverește. Nici cel conform căruia piesele sunt exagerat de scumpe. Tot ce se zvonește rau despre acest model nu este adevărat. Nu știu cum sunt dCi-urile, însă motorul acesta dTi mi s-a părut excelent atât ca fiabilitate cât și din punct de vedere al consumului de carburant. Nu am depășit niciodata 8% în oraș. De obicei e undeva la 6,7 – 7,4 %.
Mașinile neîntreținute sunt cele care se strică des și mult, indiferent de marcă. Totuși, haideți să trecem în revistă cele mai importante defecțiuni tehnice de care am avut parte cu această mașină.
Defecțiuni întâlnite
- Am schimbat ambele telescoape pe spate. Probabil e ceva normal după ce o mașina intră pe drumurile noastre dupa zeci de ani de rulat pe asfalt, nu pe tarla.
- Mi s-a defectat alternatorul, dar l-am reparat cu 100 de lei
- Pompa de injecție pierde motorină pe la garnitura de la capac, nu mi-am bătut capul cu așa ceva, curge numai când e frig afară. Dacă se întâmplă ceva, schimb pompa cu totul, se găsește cu 100 euro pe la dezmembrări.
- Suspensia și direcția sunt destul de sensibile și cred că aici este și Călcâiul lui Ahile pentru această mașină.
- Dacă cedează racordul flexibil faceți tot posibil să cumpărați unul din dezmembrări pentru că cele din comerț nu țin, cel puțin la acest model.
- Foarte dificil de făcut rost de acele plastice de retur pentru motorina, de la injectoare. Am rupt unul și am stat o săptămână cu mașina pe dreapta până am găsit la un centru de dezmembrări. Nu se găsesc în comerț.
Avantaje Renault Megane Scenic 1.9 dTi, fabricație 1998
- Foarte bună pentru tractat și la cărat. Dacă îi veți atașa o remorca ușoară de 750 kg, nu o să se chinuie prea tare să o tracteze.
- Piesele sunt destul de ieftine în dezmembrări: turbina, pompa de injecție sunt cam 100 de euro, alternatorul este 150 de lei. Acestea sunt prețurile de care m-am interesat eu cel puțin.
- Consumul este foarte bun, undeva la 6,5% pe vară și 7,5% pe iarnă, consum urban. Extraurban e undeva sub 5%.
- Foarte rezistentă pe drumuri de țară, nu am avut niciodată probleme cu ea indiferent cât de prost a fost drumul.
- Merge și cu motorină proastă, injectoarele, pompa de injecție sunt mecanice, nu electronice. Nu am folosit ulei de gătit, însă sunt sigur că funcționează fără probleme cel puțin pe timp de vară.
- Confortabilă la drum lung, deși puțin cam zgomotoasă. Poziția la volan este asemenea statului pe scaun sau pe un fotoliu, poziție specifica mașinilor din această gamă, asemenea Volkswagen Sharan, Touran.
- Stă foarte bine pe drum, mie cel puțin mi se pare o mașină sigură deși nu am mers niciodată cu mai mult de 160 km/h.
Concluzie
Renault Megane Scenic 1.9 dTi, fabricație 1998 este genul de mașină cu care îți faci treaba și cam atât. O recomand celor care au de trambalat pe la țară diverse, celor care lucrează în construcții, în general celor care au nevoie de o mașină încăpătoare și rezistentă la hămăleală dar nu doresc să își cumpere o dubiță.
Din păcate, nu se poate înscrie în România din cauza timbrului de mediu ridicol, ajunge undeva la 1400 euro. Dacă vă mulțumiți cu ea înscrisă pe Bulgaria, e destul de ok. O să fiți mulțumiti dacă ajungeți să petreceți alături de ea aproape 3 ani de zile ca și mine de altfel…