Înscrierea definitivă în circulație a unei mașini adusă din străinătate este un procedeu destul de complex. Da, e cu stat pe la coadă, cu plătit taxe care mai de care mai stupide și mai idioate, cu suportatul funcționarilor publici arțăgoși care te privesc drept un dușman al lor odată ajunși la ghișee și așa mai departe.
Din păcate, dacă vrei să înmatriculezi o mașină în România vei fi nevoit să suporți aceste compromisuri. Sigur, poți opta pentru înmatricularea în Bulgaria dacă dorești o rezolvare fără bătăi de cap și de multe ori mai ieftină. Deocamdată vom discuta despre procedura înmatriculării unei mașini aduse din străinătate în România.
Care sunt cei 4 pași pe care trebuie să-i urmezi în vederea înmatriculării
- Vizita la R.A.R.
- Traducerea actelor mașinii
- Vizita la Taxe și Impozite Locale
- Vizita la Serviciul de Înmatriculări
Acum, vom discuta despre fiecare pas în parte puțin mai detaliat. Nu ne vom axa pe costurile totale ale procesului de înmatriculare întrucât un asemenea calcul este irelevant. Asigurarea RCA diferă de la om la om și de la vehicul la vehicul, la fel și timbrul de mediu. Haideți să vedem care sunt detaliile birocratice de care vă veți lovi în decursul operațiunii de înscriere în circulație a unei mașini adusă din străinătate.
- Vizita la R.A.R
La R.A.R. trebuie să vă faceți programare. O puteți face online aici sau telefonic. Luați în calcul că programările acolo nu se fac de azi pe mâine. Când vă programați, să aveți la voi actele mașinii, buletin și cererea pe care o veți completa acolo. Dacă mașina este în regulă, veți primi la final de zi o factură de vreo 450 de lei, alături de cartea de România a mașinii (cartea de identitate), certificatul de autenticitate și bineînțeles, ITP-ul pe 2 ani.
2. Traducerea actelor
Trebuie să traduceți actele mașinii. Nu o să coste mai mult de 200 de lei dar din păcate o să fie pierdere de vreme. Nici un birou de traduceri nu se va ocupa de voi instant, durează vreo 2-3 ceasuri, uneori și mai mult. Aceste acte vi se vor cere pe la ANAF când veți vrea să achitați contravaloarea timbrului de mediu. Cartea mașinii și factura de achiziție vor trebui traduse.
3. Vizita la Taxe și Impozite Locale – Primărie
După ce ai făcut RAR-ul, după ce ai tradus actele, după ce ai înjurat de toți sfinții statul român, a venit momentul să îți iei mașina în evidență la Taxe și Impozite Locale. Caută mai întâi un chioșc sau un birou de copiat acte ca să iei de acolo o cerere de înmatriculare și o fișă de înmatriculare. Tot acolo le vei și completa. Sfatul meu este să mergi pe mâna lor, să nu te chinui singur să le completezi. Aceste birouri de copiat acte sunt ușor de găsit, în 90% din cazuri sunt aciuite strategic în jurul DRPCIV. Le dai actele și primești tot ce ai nevoie gata completat.
După ce ai completat cele două acte mai sus menționate, va trebui să mergi să faci o asigurare RCA pe minim 6 luni. Ei bine, ce să vezi, poți face asta tot la birourile de copiat acte. Cum simte românul oportunitatea de ciubucăreală. Acum, cu toate cele completate, va trebui să mergi la Taxe și Impozite Locale (Primărie) cu următoarele documente:
- Cartea de identitate RO + copie
- Factura/chitanța/contractul de vânzare cumpărare + copie
- Fișa de înmatriculate + copie
- Actul de identitate + copie
- Cerere de luare în evidență + minune, nu trebuie copie
4. Vizita la DRPCIV
Vizita la DRPCIV este ultimul pas, ultimul zid care stă în calea înmatriculării definitive a unui autoturism adus din străinătate și nu numai. Aici va fi nevoie de cel mai gros dosar pe care-l vei face probabil în viața ta dar nu-i nimic, e bine să te obișnuiești cu birocrația din România. Iată care sunt actele pe care dosarul de înmatriculare trebuie să le conțină… Nu te speria, le ai deja pe toate probabil cu câteva excepții (taxe) despre care vom discuta imediat…
- Fișa de înmatriculare vizată de Primărie. Viza o primești după ce iei în evidență vehiculul
- Cererea de înmatriculare (pe care ai luat-o și completat-o la biroul de copiat acte)
- Factura/chitanța/contractul de vânzare cumpărare
- Asigurarea RCA + copie
- Cartea de identitate din străinătate
- Cartea de identitate din România
- ITP-ul (pe care l-ai primit la R.A.R.)
- Numerele de străinătate care sunt pe mașină dacă sunt numere permanente
- Certificatul de autenticitate (pe care l-ai luat de la R.A.R.)
- Chitanță pentru taxa de înmatriculare (o aveți de la Taxe și Impozite Locale / Primărie)
- Chitanță pentru certificatul de înmatriculare (trebuie să o plătiți online sau la sediul DRCPIV.
Aceștia sunt cei 4 pași pentru înmatricularea unui autovehicul cumpărat din străinătate. Totul durează câteva zile dat fiind faptul că instituțiile statului au un program destul de redus cu publicul, mai ales la DRPCIV. În cazul în care ați cumpărat un autoturism deja înscris în circulație, citiți aici care este procedura de transcriere a dreptului de proprietate.
[…] discutat în articolul trecut despre procedura înmatriculării unui autovehicul second hand cumpărat dintr-o țară membră UE. […]