Ce înseamnă defapt să fii șofer profesionist? Există o anume barieră pe care un șofer trebuie să o depășească astfel încât să se încadreze în breasla „profesioniștilor”? Sau este suficient ca un om să-și câștige pâinea din conducerea de autovehicule indiferent de categorie, dimensiune și tonaj?
Se propovăduiește cel puțin online o mentalitate un pic greșită, care spune cam așa „Cu cât conduci ansambluri rutiere mai mari, ori pe distanțe mai lungi, cu atât ești mai șofer, sau cu atât ești mai profesionist!”. De ce spun că este o abordare greșită? Pentru că la finalul zilei, când se calculează plata, ea nu diferă foarte mult (sau nu diferă deloc) de plata care i se face unui șofer de 7.5 tone.
Există o oarecare discriminare din punctul meu de vedere în această breaslă a șoferiei, cei care duc tonaj și gabarit nu sunt plătiți corespunzător. Ar trebui plătiți mai bine.
Sunt de părere că tonajul mai mult, dimensiunea mai mare sunt factori care cresc periculozitatea și responsabilitatea jobului și ar merita o plată mai bună. Pe basculă de exemplu, unde se merge mereu cu tonaj maxim și încărcările/descărcările sunt în locații pe unde-și face uliul cuib, se plătește la fel, ca orice alt job ce presupune ansamblu rutier format din cap tractor și semiremorcă. Cei care lucrează pe basculă ar trebui plătiți mai bine față de cei care rulează toată ziua numai pe autostradă, părerea mea.
Voi ce părere aveți? Ce înseamnă să fii un șofer profesionist? Să conduci un ansamblu de 30 de metri, să ai 5 milioane de km la activ, să transporți agabaritice sau să-ți câștigi pita din șoferie în condiții de siguranță maximă și respect față de cei din jur?