SHARE

Dacă te bate gândul să-ți iei lumea-n cap și să te faci șofer profesionist, însă nu prea știi ce anume trebuie să faci efectiv pentru a obține calificarea și pentru a fi angajat, stai pe-aproape. Vom parcurge în cele ce urmează toți pașii care te vor transforma dintr-un șofer amator, într-un șofer profesionist, cu acte în regulă și cu drept de muncă oriunde în Europa.

Pasul 0 – Trebuie să vă faceți o idee despre ce înseamnă munca de șofer profesionist

Înainte de toate, înainte să te apuci să investești mii de lei în pregătire, ți-aș recomanda să te documentezi și despre minusurile/dezavantajele acestei meserii, poți găsi mai multe detalii despre acest subiect AICI.  Nu e totul doar lapte și miere în meseria de șofer profesionist, nu e doar despre grătare și chefuri prin parcări.

Apoi, dacă nu crezi că există și foarte multe dezavantaje, poți să urmărești câteva interviuri cu șoferi profesioniști celebri care activează în acest domeniu de ani buni. Aveți de unde alege:

Recomandare pentru munca de șofer profesionist pe țară: Silviu Moldovan


Recomandare pentru munca de șofer profesionist în UK: Adrian Cătălin


Recomandare pentru munca de șofer profesionist în Germania: Daniel Cimpoeru


Recomandare pentru munca de șofer profesionist în Austria: Marius Ursu


Recomandare pentru munca de șofer profesionist pe comunitate: Mihai Ionel


Recomandare pentru munca de șofer profesionist Tur-Retur: GrassuTatae3

Recomandare pentru munca de șofer profesionist în Spania: Driver Dey

 

Pasul 1 – Obținerea permisului de conducere categoriile C și CE

Trebuie să mergi la o școală de șoferi și să te înscrii. Din păcate, costurile de școlarizare vor fi destul de mari, în jur de 4000 de lei. Dacă nu vrei să faci multe ore de pregătire, o să te coste mai puțin dar nu este recomandat. Trebuie să știi că aici lucrurile se vor mișca destul de greu, programările pentru sală și traseu sunt destul de îndelungate.

O să dureze vreo 3 luni până o să te vezi cu permisul în mână din păcate. Am scris aici un articol interesant despre cum trebuie să procedezi în cazul în care vrei să iei permisul de conducere categoriile C și CE din prima. În principiu nu e greu, dar trebuie să pui burta pe carte din timp. Față de categoriile ușoare (A, B), la profesioniști vei primi și întrebări de mecanică ceva mai avansată. Poți descărca un curs de mecanică de AICI, și să pui mâna să înveți.

Pasul 2 – Obținerea atestatelor profesionale

Deși am mai scris un articol foarte detaliat despre cât costă atestatele profesionale și ce trebuie să faci pentru a le obține, am să fac aici un rezumat. Ca să lucrezi pe camion, o să ai nevoie de atestatul de transport marfă CPI și cele două atestate ADR, colete și cisternă. Costurile celor trei sunt destul de mari, undeva la 1500 RON și reprezintă 3 examene diferite. Mulți le obțin încă din timpul școlii de șoferi pentru categoriile C și CE, dar recomandarea mea este, dacă nu ești presat de timp, să te bagi la atestate DUPĂ ce termini socotelile cu școala, după ce ai permisul definitiv în mână. Altfel, vei cheltui dublu cu eliberarea întrucât seria de la permisul final va fi alta față de cea trecută pe atestate, și o să fie și foarte dificil să le mai iei din prima, întrucât este foarte mult de învățat.

Așadar, atestatele profesionale se eliberează în urma unor examene ATENȚIE, destul de dificile pentru care vă puteți înscrie la anumite școli de șoferi din județul vostru. O să vă spună instructorul auto când faceți conducere pentru C și CE unde anume se pot obține, la care școală mai exact și când se dă. Vedeți că se dă o dată pe lună examen, dacă ratați ocazia va trebui să că înscrieți iar și pierdeți timpul. Trebuie să vă dați silința să învățați ca să le luați din prima.

De unde puteți învăța? Vedeți aici câteva răspunsuri pentru studii de caz CPI, restul le puteți cumpăra contra sumei de 3 dolari de pe soferiteste.ro. Ideal ar fi să mergeți la cursurile de legislație organizate de școala de șoferi unde vă înscrieți la examene. Pentru ADR tot de pe soferiteste.ro vă sfătuiesc să învățați, au acolo niște grile și vă arată răspunsurile greșite ceea ce din punctul meu de vedere este suficient. Eu de aici am învățat și am luat din prima.

În ce constau examenele pentru atestate CPI și ADR

Examenul pentru atestarea CPI este alcătuit din două probe scrise și una practică. În primă instanță vi se dă un test ce conține 100 de întrebări cu 4 variante și un singur răspuns corect pe care trebuie să-l dați gata în 2 ceasuri. Pentru a promova este nevoie de MINIM 70 de răspunsuri corecte. Al doilea test scris constă în 6 studii de caz ce însumează 20 de puncte. Pentru a promova, trebuie să adunați minim 14 puncte. Proba practică constă în unele cazuri într-un transport de marfă conform normelor AETR, în unele județe se face pe bune, în altele e doar o plimbare cu camionul. Examenul ADR este compus din două teste, unul pentru colete (30 întrebări – 30 de minute – 21 corecte minim pentru promovare) și unul pentru cisternă (20 întrebări – 20 minute – 14 corecte minim pentru promovare). Atestatele sunt valabile 5 ani, după care va trebui să veniți să dați din nou examen.

Eliberarea atestatelor CPI și ADR

ARR este instituția cu care aveți de-a face după ce promovați examenele pentru atestate. Interesați-vă unde au sediul în județul vostru și mergeți la câteva zile după examinare cu buletinul, permisul de conducere, și veți afla la fața locului ce documente trebuie să completați. E vorba despre niște cereri pentru fiecare atestat în parte + o taxă de 64 de lei pentru eliberare, la fel, pentru fiecare atestat în parte. Să aveți în vedere că o să trebuiască să faceți și poze color și copii xerox color după buletin și permis. După ce ați completat și depus documentele, atestatele vin în 14 zile la sediul ARR.

Nu am mai menționat nimic despre atestatul CPC, acesta se dă de cei care au obținut permisele de conducere minim categoria C înainte de anul 2008. Bănuiesc că nu vă încadrați în această categorie din moment ce vreți să dați de permis.

Pasul 3 – Obținerea cardului pentru tahograf

Pentru că lumea transporturilor a evoluat, în ziua de azi nu prea se mai merge pe diagramă. E nevoie de un card pentru tahograful digital. Partea bună este că poate fi obținut tot la ARR-ul de unde vă ridicați atestatele profesionale, partea proastă este că, cel puțin din punctul meu de vedere, costă foarte mult. Trebuie să pregătiți 250 de lei pentru taxa de eliberare și din nou poze. Completați o cerere de eliberare la sediul ARR și tot cam în 14 zile sosește.

Pasul 4 – Căutarea unui loc de muncă și angajarea

Pe piața muncii atât în țară cât și în străinătate e nevoie de șoferi. Nu cred că în ziua de azi, un începător mai are probleme în a găsi un loc de muncă, așa că nu prea ar fi multe de discutat legat de acest aspect. Anunțuri sunt pe net câtă frunză câtă iarbă. Aș putea totuși să dau câteva sfaturi oarecum logice:

  • Dacă alegeți să vă începeți cariera pe țară, nu folosiți magnetul sub nicio formă. Fiți tari pe poziție orice v-ar zice șeful, ar fi bine să tratați problema asta încă de la interviu. Trebuie să știți că dacă faceți accident cu victime și sunteți în pom cu tahograful, intrați direct la PUȘCĂRIE. Fiți conștienți de acest aspect.
  • Dacă alegeți să plecați în străinătate cu contract românesc, evitați firmele care vă oferă mai puțini bani doar pentru că sunteți începători. E o formă de exploatare a firmelor românești specifică țărilor bananiere și trebuie să dispară. Atât timp cât se parcurge același număr de km, nu trebuie să existe diferențe la plată.
  • Dacă alegeți să plecați în străinătate cu contract direct la firmă străină, interesați-vă dinainte care sunt condițiile de emigrare în țările respective (UK, Germania, Austria, etc) și faceți pe cât posibil să învățați limba țării respective cât de cât ÎNAINTE să vă faceți bagajele și să plecați.

Cam atât am avut de spus, asta trebuie să faceți pas cu pas dacă aveți de gând să deveniți șoferi profesioniști. Dacă aveți întrebări, le puteți lăsa în secțiunea de comentarii și voi răspunde la ele în măsura competențelor.

 

 

Articole Asemănătoare

De ce NU m-aș angaja acum șofer profesionist – Editorial Alex Ci... Deși momentan este o adevărată isterie cu plecatul pe TIR, toată lumea vrea să se facă șofer profesionist, eu unul am stat, am analizat și am pus pe foaie toate motivele pentru care NU aș face acest pas, cel puțin nu acum. Momenta...
Un canal cu limbaj licențios Astăzi vom vorbi despre Mihai Ionel. I-am mai luat noi un interviu mai demult dar am simțit nevoia să scriu câteva cuvinte din nou. Eu unul îl consider pe Mihai unul dintre cei mai buni camionagii români cu canal de YouTube. Clipu...
Tutorial tranzit pe Elveția – cu Daniel Cimpoeru Elveția este o țară destul de dificilă pentru șoferii profesioniști începători pentru că nu este membră a Uniunii Europene iar procedurile de tranzitare sunt destul de dificile. E nevoie de multe acte și de multă atenție în comple...
EDIȚIE SPECIALĂ PE CUMETRIE – În remorca lui GrassuTatae3. Cele ... GrassuTatae3 a adunat și el 10.000 de abonați. Când? Nu știu, parcă mai ieri ne povestea despre meseria de șofer profesionist pe comunitate, varianta tur-retur. Țin să-l felicit pe această cale pe Valentin (GrassuTatae3), și să-i ...
Ce trebuie să urmărești într-un anunț de angajare pentru meseria de șo... Vrei să te angajezi șofer de camion în străinătate? Nu ești singurul. Tot mai mulți tineri îmbrățișează această meserie frumoasă (dar grea) de șofer profesionist în străinătate, acolo unde salariile sunt oarecum decente față de Ro...

Ti-a placut acest articol? Poti primi articole asemanatoare si prin
email

Aboneaza-te la newsletter si vei primi pe mail cele mai interesante articole din lumea auto

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.