Tot ce presupune examen în România este pe rit comunist, bazat pe toceală și pe examen. Există mai multe motive pentru care în România nu se dorește schimbarea, nu se dorește adoptarea modelului european pentru obținerea atestatelor CPI și CPC, model european bazat pe module și prezență obligatorie, și vom discuta pe larg această problemă în cadrul acestui articol. Dar mai întâi să vedem în ce constau mai exact aceste examene pentru CPC și CPI.
Examenul pentru atestatul de transport marfă CPC
- Un singur examen de tip grilă, care conține 30 de întrebări cu 4 variante de răspuns. Varianta corectă poate să fie una singură. Pentru ca un candidat să promoveze, trebuie să obțină minim 21 de puncte din 30. CPC înseamnă certificat de pregătire continuă și poate fi obținut de două categorii de șoferi profesioniști: cei care au obținut categoria C înainte de 09.09.2009, și cei care vin la reînnoirea atestatului CPI.
Examenul pentru atestatul de transport marfă CPI
- Un examen cu 100 de întrebări, la fel cu 4 variante de răspuns din care doar una este corectă. Acest examen durează undeva la 2 ore și pentru promovare, cursantul trebuie să facă minim 70%.
- Un examen cu 6 studii de caz pe care cursantul trebuie să le rezolve corect, tot într-un interval de două ore. Studiile de caz se pot descărca de pe site-ul ARR și se pot exersa din timp.
- Un examen practic care are la bază conducerea camionului pe bază de reguli de siguranță rutieră timp de 60 de minute, alături de alte 30 de minute alocate normelor de încărcare a vehiculului, prevenirea traficului de imigranți, situații de urgență, și multe alte cazuri cu care un șofer profesionist va lua contact în carieră.
De ce încă există asemenea examene?
Ei bine, aici e o întrebare de 100 de puncte. De ce? Pentru că la aceste atestate șoferii învață multe lucruri mecanic, dar mai nimic să-i ajute cu adevărat. Spre exemplu la atestatele profesionale de transport marfă și persoane încă se învață diagrama și tahograful analogic, nicidecum introducerea datelor manuale după 2 săptămâni de repaus, ceva ce chiar ar ajuta viitorilor șoferi profesioniști. Întrebarea este de ce încă avem parte de asemenea examene?
Ei bine, în primul rând avem de-a face cu șpăgile. Să elimini șpăgile din sistemul bugetar este similar cu a vindeca peste noapte un cancer, ceea ce știm cu toții că nu este posibil. Atât timp cât bugetarii vor fi corupți până în măduva oaselor, atestatele profesionale CPC și CPI vor rămâne neschimbate, întrucât sunt o țâță prea importată de muls.
Pe lângă șpăgi, am văzut cu toții cât de stufoase sunt comisiile care se strâng la aceste examene. Când? Fix în weekend, când sporurile sunt duble și treburi de genul. Există bugetari care reușesc să-și dubleze salariile deja nesimțite doar prin participarea la acest gen de comisii, iar cum vine întrebarea de 100 de puncte: credeți voi că ar renunța ei la dublarea veniturilor, doar ca să fie normalitate în România? Eu nu prea cred…
Da, este posibil să mai introducă niște examene scrise, bazate pe toceală, doar ca să-și mărească niște bugetari veniturile, la asta ne putem aștepta cu toții oricând, la orice oră…