SHARE
Sursă: cerasis.com
Sursă Foto: cerasis.com

Foarte mulți români doresc să se facă șoferi de TIR și sunt dispuși să cheltuie o mică avere pentru a beneficia apoi de un job capabil să le aducă o situație financiară mult peste media din România.

Știm cu toții că un șofer bun, care lucrează pentru o firmă bună poate pleca acasă lunar chiar și cu 3000 de euro, salariu NET. Dar oare acest concept numit „șoferie” nu este doar un miraj pentru cei care nu sunt pregătiți pentru un asemenea job? Sau de ce există atât de multe probleme pe la firmele de transport internațional de marfă? De ce multe au căpătat o alură de rău platnici?

Ei bine, vom discuta în cele ce urmează cu ce se mănâncă mai exact șoferia, cine ar trebui să încerce o carieră în acest domeniu și cine nu. Vom discuta de asemenea unde poți lucra ca șofer începător și mai ales, cât o să te coste toată nebunia asta la finalul căreia, vei fi șofer profesionist cu acte în regulă.

Cine trebuie să facă o carieră ca șofer profesionist și cine nu? Ce abilități sunt necesare ca șofer de TIR?

Trebuie să menționăm din capul locului că nu oricine poate să fie șofer de TIR, cu toate că mirajul banilor împinge de la spate pe cei care nu sunt făcuți pentru așa ceva, să îndure. Șoferia este o meserie ca oricare alta și ca să o practici așa cum trebuie, e musai să-ți placă. Trebuie să-ți placă foarte mult să conduci, altfel nu vei rezista. Trebuie să-ți placă mecanica și camioanele în general, trebuie să fii pasionat de acest domeniu. Dacă vei pleca pe TIR doar pentru bani vei fi doar unul dintre cei care înjură toate firmele la care lucrează că nu sunt serioase.

Cele mai importante abilități ale unui șofer de TIR vor fi întotdeauna psihicul și rezistența la disconfort. Trebuie să știi că un șofer bun trebuie să aibă un psihic foarte puternic și să fie rezistent la stres. Vei avea zile în care programul tău va include 10 ore de conducere și 15 ore de amplitudine sau ore în care vei duce la bun sfârșit activități ce țin de transportul rutier. Nu oricine poate să lucreze 15 ore pe zi.

Dacă ai impresia că a fi șofer de TIR e ceva floare la ureche, că nu faci nimic toată ziua și că lumea camionagiilor este pufoasă și roz, mai gândește-te. Vei avea de muncă foarte mult și oboseala va fi destul de mare. De-asta zic: e nevoie de pasiune, altfel nu reziști. Trebuie să-ți placă extraordinar de mult acest domeniu ca să fii un șofer bun. Lenea nu are ce căuta în acest peisaj. Vei fi nevoit să încarci singur camionul și să-l descarci…

După psihic puternic și rezistență la disconfort, aș mai adăuga și stilul de conducere preventiv la abilitățile necesare unui șofer de TIR. Cursele tale nu trebuie să fie o depășire continuă, trebuie să fii conștient de faptul că un TIR scăpat de sub control poate naște o tragedie. Maturitatea în gândire este foarte importantă, doar ea poate să dea naștere conducerii preventive. NU ai ce căuta pe camion dacă nu știi regulile elementare de circulație, dacă ești genul de persoană care întotdeauna încalcă regulile cu foarte multă inconștiență.

Ce înseamnă un șofer profesionist bun

Un șofer profesionist bun este acel șofer care-și iubește meseria și care lucrează cu pasiune. Un șofer profesionist bun este acela care cunoaște cel puțin 3 limbi de circulație internațională și se poate descurca în orice țară din Europa atunci când se află într-un impas. Un șofer profesionist bun este acela care nu fură, cel care este corect.

Cu toate că mulți dintre voi veți fi tentați să furați ba motorină ba marfă din camion, trebuie să știți că un șofer bun nu se va preta niciodată la o asemenea găinărie, indiferent de salariul pe care-l are.

Un șofer profesionist bun este acela care cunoaște legislația rutieră și timpii de lucru. Acestea se învață din școala de șoferi și în cadrul cursurilor de atestare profesională. Nu există „lasă că învăț timpii de conducere pe parcurs”. Un șofer bun trebuie să-i învețe înainte să se angajeze.

Și nu în ultimul rând, un șofer profesionist este acela care are grijă de mașina pe care lucrează. Un șofer care se întoarce din cursă cu colțurile de la vagon îndoite sau jupuite, cu oglinzile rupte sau cu bara zgâriată, ori este un șofer insuficient pregătit pentru o asemenea meserie, ori nu este un șofer profesionist bun.

 Sunt necesare cunoașterea limbilor de circulație internațională pentru a lucra pe TIR?

Foarte multă lume pune această întrebare pe internet și răspunsul este unul cât se poate de simplu: DA. E nevoie să știi foarte bine MĂCAR limba engleză pentru că vei interacționa cu străini, vei vorbi la telefon cu străini, cei care încarcă-descarcă sunt străini, pe la vamă sunt străini și așa mai departe.

Dacă nu știi nici măcar engleza, nu ai ce căuta pe TIR, e clar că vrei doar un job bănos, nu vei face chestia asta cu pasiune. Așadar, cunoașterea a 2-3 limbi de circulație internațională este imperios necesară, că doar nu te înțelegi cu nemții, francezii, spaniolii sau englezii prin semne, mai ales atunci când sunt probleme cu marfa încărcată sau descărcată. Gândește-te că dacă nu știi nici măcar engleză, nu vei fi în stare nici măcar să ceri indicații despre direcția de mers atunci când te rătăcești. Poți să lucrezi în țară o perioadă până te pui la punct cu engleza.

Care sunt banii pe care-i vei putea câștiga în țară sau în străinătate pe TIR?

Salariul unui șofer profesionist variază destul de mult și am să vă spun de ce. Există țări în care șoferia este mai bănoasă și țări în care șoferia este o meserie ca oricare alta. De exemplu, la polul țărilor care plătesc bine șoferia se află țările nordice, în special Suedia. Dacă totuși aveți de gând să încercați acolo, nu uitați să învățați un pic de conversație elementară de suedeză, altfel nu știu dacă este suficientă engleza. În Suedia vei putea câștiga 2500 de euro pe lună ca șofer de TIR non ADR. Pentru mărfuri periculoase, salariul crește. În România, salariile sunt de aproximativ 700 de euro dacă ai bafta să te angajezi la o firmă serioasă, mare.

N.B. Anunțurile de angajare de pe internet pe care le vedeți zilnic și care propun salarii de 1200 de euro pe lună sunt niște bazaconii de care ar trebui să stați departe. Există multă lume care încearcă să profite de disperarea românilor și de dorința lor de a ieși din sărăcie. E foarte simplu să devii capcana samsarilor sau a comisionarilor. Dacă nu vrei să faci salariul jumi-juma cu ceva șmecheraș, stai departe de ele. Un salariu serios, indiferent de țară, trebuie să fie undeva la 1800 – 2000 de euro lunar.

Cât o să coste permisul de conducere și atestatele?

Ai aici un articol dacă vrei să vezi cât costă atestatele profesionale. Școala de șoferi are prețuri destul de diferite în funcție oraș, de școală. În principiu, trebuie să știți că o să vă coste cel puțin 2000 de lei, categoriile C și CE. Cele mai multe voci din țară susțin că aceste două categorii te costă cam 3000 de lei în total.

Atestatele profesionale mai costă înjur de 2000 de lei dacă ai permisul de conducere profesionist luat după 2009. Cardul pentru tahograf o să te mai coste aproximativ 300 de lei, dintre care 250 de lei doar taxa pentru eliberare. Vei mai avea nevoie de copii color după permis, buletin, poze color de anumită dimensiune, etc.

Unde trebuie să te angajezi după ce ai luat permisul

După ce ai luat permisul, dacă-ți place șoferia și nu te interesează prea mult partea financiară, te poți angaja în România. Chiar dacă salariile aici nu depășesc 700 de euro, este o rampă bună de lansare în acest domeniu. Ai ocazia să înveți meserie în limba ta și-ți va prinde destul de bine.

Dacă vrei neapărat să pleci afară, trebuie să știi că există firme care angajează doar începători. Tot ce trebuie să faci este să le cauți pe Google. Nu am de gând să le scriu aici întrucât se pot găsi foarte ușor pe net, inclusiv pe olx.ro.

Aș mai vrea să precizez faptul că dacă alegeți să lucrați afară, ar trebui să stați departe de firmele românești. Evitați contractele pe România, încercați să semnați un contract direct cu angajatorul străin, fără intermediari și alte minuni. Firmele din străinătate care angajează începători plătesc cam 600 de euro lunar dacă vă iau la școlarizare sau vă pot plăti salariul întreg din prima zi dacă dovediți că voi cunoașteți legislația, limba și reușiți să stăpâniți camionul.

Cam acestea cred eu că sunt cele mai importante lucruri pe care trebuie să le știți dacă aveți de gând să vă apucați de șoferie la un nivel profesionist. Nu ezitați să lăsați comentarii dacă aveți întrebări legate de acest subiect și voi răspunde în măsura în care cunosc.

Articole Asemănătoare

Pe comunitate sau local? Avantaje și dezavantaje pentru cele două tipu... După ce ți-ai luat permisul de conducere categoriile C, CE alături de atestatele profesionale și cardul tahograf, vei căuta să-ți găsești ceva de muncă. În mare, ai două variante: fie rămâi în țară fie pleci în străinătate. Eviden...
(P)La cine poți apela în România dacă ai nevoie de transporturi agabar... Industria transporturilor în România nu este chiar atât de dezvoltată precum vedem în străinătate și într-un fel e ceva destul de normal pentru că ne lipsește infrastructura. Dacă am avea și noi autostrăzi sau măcar drumuri națion...
Cum să pornești cu dreptul în cariera de șofer profesionist E destul de dificil pentru un șofer începător să pornească la drum cu brio, fără probleme. Statutul acesta de „începător” îl transformă de multe ori într-un personaj ori discriminat, ori pe spinarea căruia cineva va încerca să fac...
Simulator TAHOGRAF – învață tahograful digital înainte să te ang... E la modă ca șoferii începători să învețe timpii de lucru DUPĂ ce intră în pită, după ce se angajează iar eu unul nu sunt de acord cu această practică. Păi cum ar fi ca un medic să învețe să opereze pe creier DUPĂ ce primește lice...
De prin parcări adunate – carte de camionagiu Astăzi am onoarea să vă prezint cartea De prin parcări adunate, de Cosmin Vicențiu Chiriță aka Florin Alin. Am comandat-o și eu în urmă cu câteva zile după ce am auzit despre ea vorbindu-se online și am avut o surpriză destul de p...