Salut. Tu probabil ai 19-20 de ani, doar ce ai luat permisul și ți se pare o aventură mișto să conduci internațional.
Sau poate vrei să faci asta pentru bani, că ești tânăr și vrei și tu o mașină mișto, un telefon de top, etc. Sau poate ai permis de multă vreme dar ai probleme financiare iar mia de euro promisă pentru comunitatea pe 3 tone jumate îți face cu ochiul.
Înainte de a face acest pas, am un mesaj pentru tine pe care am să te rog să-l citești. Sunt de fapt 3 lucruri pe care tu trebuie să le cunoști înainte să te angajezi în acest domeniu.
3 lucruri pe care trebuie să le știi dacă vrei să lucrezi pe 3 tone jumate internațional
- Nimeni nu te poate obliga să conduci atunci când ești obosit. Oboseala la volan este mai periculoasă decât beția la volan și poate cauza adevărate tragedii. Nu stă nimeni în cabină cu un pistol îndreptat spre capul tău, pistol pe care-l va folosi dacă cumva tu nu mai vrei să conduci. Să nu conduci niciodată obosit indiferent ce-ți spune la telefon patronul sau dispecerul. Pui în pericol viața ta și a celorlalți participanți la trafic. Și poate ți se pare ușor să conduci 20 de ore pe zi, mai ales dacă ai 20 de ani dar să nu uităm nici faptul că oboseala se acumulează treptat și poate apărea infarctul. A tot vuit Facebook-ul cu astfel de tragedii în ultimii 2-3 ani. Tineri care …
- Plata la kilometru este ilegală. Tu ești angajat cu contract de muncă, plata la oră, 160 de ore pe lună. Gândește-te și tu cam câte ore faci pe lună peste cele 160 dacă tu conduci 20 de ore pe zi cum o să ți se ceară probabil. Dacă nu găsești o companie de transport care să te plătească la oră, mai bine caută de muncă în alt domeniu. Lasă deocamdată șoferia pe 3 tone jumate, cel puțin până apar tahografele pe aceste vehicule. Mult nu mai este, PM1 a fost votat ieri și a trecut. După introducerea tahografului se va putea contoriza corect timpul de muncă al șoferului. Sau dacă ai posibilitatea și timpul îți permite, pornește direct ca șofer de camion, unde există tahograf și toate cele. Nici în breasla profesioniștilor nu curge lapte și miere, dar cel puțin există o limită în ceea ce privește perioada de serviciu zilnică.
- Ar fi foarte indicat să te înscrii într-un sindicat. Oricare, numai de șoferi să fie. Dacă cumva vei avea de-a face cu un patron care îți oprește aiurea din bani sau care nu-ți mai dă banii, vei avea cu cine să te sfătuiești. Va avea cine să te îndrume spre o rezolvare chiar dacă aceasta presupune un proces în instanță. De asemenea, până apare tahograful pe 3.5 tone, fă poze la tot ce semnezi, la toate chitanțele, la toate foile de parcurs sau de somn pe care le completezi, vor fi singurele tale dovezi în cazul în care ești nevoit să te judeci cu patronul pentru bani. Din păcate, din cauza impostorilor, șoferul român trebuie obligatoriu să devină paranoic și să fie prevăzător.
Acum, rămâne la aprecierea ta. Ar fi bine să nu te răzgândești atât timp cât ești conștient de riscuri, de dificultatea muncii în sine pentru că și 10-12 ore pe zi de condus, nu e deloc ușor. Una e să mergi în concediu prin străinătate și să conduci 10-12 ore continuu și alta e să faci treaba asta zilnic și la un nivel profesional. Eu cred că te vei descurca, atât timp cât îți cunoști limitele, îndatoririle dar mai ales drepturile.