Așa cum măsuri de urgență au fost implementate pe toate palierele economico-sociale din țările afectate de Coronavirus, iată, a venit rândul transporturilor naționale și internaționale de marfă să primească un „upgrade” în ceea ce privește modul de funcționare. Astfel, a apărut această Notificare trimisă de ISCTR către Comisia Europeană, privind aplicarea de către România a derogării prevăzute la art.14 (2) din Regulamentul CE nr. 561/2006.
Iată ce anume se modifică mai exact în ceea ce privește programul de lucru al șoferul profesionist. Sunt măsuri destul de logice am putea spune, să sperăm că nu se vor transforma în abuzuri grosolane din partea patronatelor. Se face apel la bun simț, la rațiune, la calm și la o conduită care să permită aprovizionarea în continuare a magazinelor. Haideți să vedem punctual ce modifică la Art. 14(2) din Reg. 561.
Măsuri de urgență în transporturi – Notificare Comisia Europeană privind aplicarea de către România a derogării prevăzute la art.14 (2) din Regulamentul CE nr. 561/2006
Întâi să vedem ce spune mai exact articolul 14 punctul 2 din Regulamentul 561/2006
Articolul 14 din Regulamentul 561
(2) În cazuri de urgenţă, statele membre pot acorda o derogare temporară pe o perioadă de maximum treizeci de zile, care se notifică de îndată Comisiei.
Astfel, începând cu 18.03.2020 și până la data de 16.04.2020 șoferii care implicați în transportul de mărfuri naționale și internaționale vor lucra după următoarele derogări temporare:
- Derogare de la Articolul 6 alineatul (1) din Regulamentul 561/2006: înlocuirea limitei maxime zilnice de conducere de 9 ore cu una de 11 ore;
- Derogare de la Articolul 7 din Regulamentul 561/2006: înlocuirea cerințelor minime de pauze zilnice prin impunerea unei pauze de 45 de minute după 5 ore și jumătate;
- Derogare de la Articolul 8 alineatul (1) din Regulamentul 561/2006: reducerea cerințelor de repaus zilnic de la 11 la 9 ore;
- Derogare de la Articolul 8 alineatul (6) din Regulamentul 561/2006: amânarea perioadei de repaus săptămânal la peste șase perioade de 24 de ore.
Se face apel la calm și la responsabilitate din partea patronilor. Aceste derogări au un scop. Dacă perioada zilnică de conducere a fost înlocuită cu 11 ore în loc de 9 asta nu înseamnă că șoferii SUNT OBLIGAȚI să conducă 11 ore că așa vor patronii. Aceștia au 11 ore perioadă maximă de conducere în cazul în care situația o impune (probleme la graniță de exemplu, convoaie supravegheate și organizate de autorități, etc). De asemenea, atenție la celelalte prevederi ale Regulamentului 561 despre care nu se specifică nimic, gen orele de conducere la 2 săptămâni.