Am ținut foarte mult să scriu acest articol pentru a sublinia încă o dată importanța siguranței la volan. Cauciucurile sunt singurul contact cu solul pe care o mașină îl are și trebuie să fie unul de cea mai bună calitate. Evident, nu va exista calitate în cazul în care discutăm despre anvelope second hand sau despre anvelope de vară. Dacă cineva are impresia că anvelopele de iarnă au fost inventate așa doar ca niște oameni să facă niște bani, se cam înșală. Este aceeași discuție referitoare la importanța folosirii centurii de siguranță dacă vă mai aduceți aminte. Dar haideți să vedem efectiv ce poți să pățești dacă ești genul de român autentic care nu investește în anvelope de iarnă de calitate.
LEGEA SPUNE: Șoferii trebuie să aibă cauciucuri de iarnă doar când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de perioada calendaristică…
Ce poți să pățești dacă nu ai anvelope de iarnă de calitate pe mașină
- Poți face accident. În momentul în care solul îngheață, devine foarte alunecos iar cauciucul de iarnă este special construit pentru asemenea condiții. De fapt, se petrec foarte multe accidente și tamponări ușoare în România pe timp de iarna din cauza a doi factori: neadaptarea vitezei la condițiile de drum și lipsa anvelopelor de iarnă.
- Poți fi amendat. Dacă pe sol este zăpadă sau polei și te prinde poliția fără cauciucuri de iarnă, vei primi o amendă de toată frumusețea care poate urca până la 2500 RON. Dacă faci un calcul cât costă mai exact 4 anvelope de iarnă, o să vezi că dacă decizi să le cumperi scapi mult mai ieftin decât acei 2500 de lei.
- Poți pierde certificatul. În cazul în care te oprește poliția într-un sector de drum acoperit cu gheață sau zăpadă și se constată faptul că nu ai cauciucuri de iarnă corespunzătoare, pe lângă amendă, ți se va reține și certificatul de înmatriculare. Ca să-l dobândești înapoi vei fi nevoit să pierzi două zile din viață… Una ca să cumperi și să montezi cauciucurile de iarnă la o vulcanizare și una ca să stai la coadă la RAR să-ți rectifici problema pentru care ți s-a reținut actul.
- Poți rămâne înzăpezit. Mai în glumă mai în serios, poți să ai probleme destul de mari dacă zăpada este abundentă și ai cauciucuri de vară. De fapt, legea aceasta cu obligativitatea cauciucurilor de iarnă s-a dat după ce drumarii s-au săturat să scoată din zăpezi șoferii superficiali la primele ninsori ceva mai serioase.
De exemplu mie mi s-a întâmplat să rămân înzăpezit pe un câmp anul trecut la prima ninsoare, nu apucasem să montez cauciucurile de iarnă pentru că zăpada a venit din senin. Cred că vreo 2 ceasuri am împins la mașină pe acolo, mai mult prin noroaie decât prin zăpadă pentru că începuse să se și topească. Ne-am noroit ca porcii din cap până în picioare doar pentru că nu am avut cauciucuri de iarnă care sunt oricum mai moi și mai potrivite pentru noroi.
De-asta și scrie pe ele M+S (mud+snow, mud = noroi). Când am ajuns în sfârșit acasă, am mers direct la o spălătorie de haine cu jetoane să scăpăm de noroiul acela cât era proaspăt și nu a intrat în țesătură. Așadar, asta să-mi fie învățătură de minte pentru că deși în lege nu se mai specifică o dată de la care cauciucurile să fie obligatorii, eu zic că pe la jumătatea lunii noiembrie ar trebui montate. Unii dintre noi suntem preventivi și deja căutăm anvelope de iarnă.